Inlägg av aquafalcon
Inlägg som aquafalcon har skrivit i forumet
Sådärja 3e raka DNF!
Började riktigt bra på sträcka 1 för att sedan direkt på ss2 toucha en stock i knapp styrfart och fick punka. Efter det gick det bara mer och mer utför tills det tog stopp på SS5.
Jag gillar egentligen Skottland även om det ligger någon dödsfälla i vägkanten precis hela tiden. Men granplantorna måste vara uppsatta med med järnstolpar och förankrade i en halvmeter betong.... Nej jag är inte bitter!
Just nu är motivationen i botten, blir nog en DNS nästa vecka och sen comeback i USA!
Äntligen kom nya kryckan, passade perfekt till FWD. Taggad till max när man ger sig ut på SS1 i Polen. Hinner väl en 30 sekunder in på sträckan innan man lyckas få punka. Självklart hade jag glömt att packa med reservdäck...
Nu kastar jag snart in handduken för gott.. 3 DNF av 3 möjliga. Röstar för service varannan sträcka nästa säsong. -_-
Blev DNF här också... Lyckades med konststycket att nästan totaldemolera bilen på första Shakedownen. Kunde inte ens laga alla skadorna så det var bara att ge sig ut med en rishög direkt sen försvann motivationen efter två turer på taket på SS2. Tog mig till servicen men där var man inte i närheten av att kunna fixa bilen och sen vart det toppfart 60kmh på ss4 och då var det bara att leta upp ett välplacerat träd eller sten och göra slut på lidandet, tyvärr gick bilen så jäkla långsamt att det behövdes 3 försök
Synd, det var en kul kombo av bil och land.
Hoppas det är ok att jag ställer en fråga ang ratt till Dirt här. Jag skaffade precis en Logitech G923. Spelen (Bl a Dirt 2) blir ju väldigt mycket roligare.
Men...
Jag upplever att det blev också väldigt mycket svårare. Det känns som att det i många fall handlar om fullt rattutslag i rallyspel, och trots att jag jag nu satt på "fusk" (traction control, abs mm) så får jag mycket sämre tider än tidigare. Är det någon som har något tips?
Jag har G29. Jag hade liknande problem och man får pilla en hel del med rattens och spelets inställningar innan man hittar rätt känsla. Googla Dirt 2 inställningar för din ratt.
Mycket handlar om att minska rattens ff så det inte blir så mycket motstånd i ratten när du svänger. Då får du mer kontroll.
Sen ska du också minska rattens rotationsgrader till någonstans mellan 360 och 520 grader. Annars får man inte runt bilen i hårnålarna.
Då har man dammat av Australien
Körde riktigt fegt men han ändå med 3 piruetter varav den sista slutade i världens hårdaste boskapsstängsel med en punktering som följd, vilket sabba SS6 totalt.
Första gången jag körde Australien, de måste även ha världens hårdaste vägmarkeringspinnar...
Är det big no no att köra med assists?
Testade i ren frustration att slå på 1 på stability control och traction control och helt plötsligt blev det roligt att köra Lancian då det gick att hålla kvar henne (hyfsat iaf) på vägen och i rätt åkriktning.
Vänta då bara till nästa vecka Hur många DNF tippar vi på att det blir?
Lutar åt en DNS, tränade lite nyss, 20 försök och fick inte bilen i mål på första sträckan. Ratt, dator och lite annat runtomkringliggande höll på att hamna i snödrivan utanför.
Kul att vara igång igen!
NZ var roligt men också kämpigt! Framförallt den vansinnigt långa Waimarama Point sträckan fram och tillbaka. Där tappade jag massor av tid för att jag är en fegis som inte vågar dra på fullt på de snabba partierna...
Överlag nöjd med rallyt, hade lite svårt att få ut bakdelen i varje hårnål med EVOn och en gång hamnade jag en snabbis på taket (utan några skador som dock). Nu hoppas jag att jag klarar att nå topp 10
Hej!
Gick med igår. Har flera gånger varit sugen på att ansluta men aldrig lyckats komma mig för. Med fel version av DR2 etc.
Nu är det löst och jag tänkte göra ett försök att iaf ta mig igenom sträckorna den här säsongen.
Kan inte säga att jag kört särskilt mycket DR2 innan. Men en del bilspel har det ju varit genom åren. Hade även en period där jag körde en del iracing. Men det är ju lite annorlunda.
Kul och spännande ska det bli iaf!
Jag läste förstainlägget i tråden och har förstått att första deltävlingen äger rum på Nya Zeeland. Får man veta i förväg vilka sträckor det handlar om eller är det hemligt tills man ska göra sin insats? Jag tänkte på möjligheten att träna lite innan.
Jag antar att man har ett försökstillfälle? Följer upplägget i ett Club Championship samma som om man gör ett eget för solospelande. Dvs med reparationer mellan racen etc? Måste man köra alla 6 sträckorna i ett svep eller är det möjligt att ta pauser emellan och återkomma? Tänker på livet och andra åtaganden som kan vilja att man inte ska köra 6 sträckor i rad.
Hur brukar det se ut med val av sträckor. Är det främst långa 10+ km eller kortare sprintstreckor under 10km? Eller är det helt random? Bara nyfiken. Är det långa sträckor kommer det verkligen bli en utmaning o få fram bilen till slutet!
Sen en mer generell fråga. Finns det några bra tips på hur man kan hantera handbromsen om man inte har en dedikerad sticka?
Jag sitter med en G27 med tillhörande H-shifter. Jag kör med manuell-växel och koppling aktiverat. Just nu har jag handbromsen satt på den översta av de tre små knapparna på höger sidan av ratten men det är ju omöjligt att träffa den i stundens hetta när man kastar ratten fram o tillbaka samt kanske precis har haft handen på växelspaken.
Utöver G27'an som sitter på ett gammalt wheelstand så är det en lagom hög fåtölj som får agera säte. Och ett Occulus Quest 2 som står för utsikten. Fantastiskt kul att köra i VR!!!
Välkommen!
Som @lerb skrev så ser du alla sträckorna på Racenet så du kan öva massa (det lär behövas om man ska ha en chans på topp 5 i den här gruppen.. ). Kolla gärna på youtube hur proffsen ställer in bilarna för de olika länderna, finns mycket tid att tjäna där. Likadant kolla på att ställa in ratten (force feedback inställningarna) så bra du kan, finns mycket att tjäna där också.
Jag har G29an med växellåda men jag växlar med paddlarna och så har jag satt växel 4 som handbroms så blir det lite mer som en riktig handbroms (fattigmansversionen).
Fy vilket fiasko USA blev.....
Fullt upp i veckan men hade hunnit med några genomkörningar av sträckorna. Sätter väckarklockan på en lördag för att hinna köra innan ungarna vaknar. Kokar lite kaffe och värmer upp med några sträckor som går riktigt bra. Sen börjar fiaskot.
Snurrade direkt på sträcka 1. Frontade broräcket på sträcka två så man får paj kylare vilket senare leder till att motorn knappt varvar så får krypköra genom sträcka 3.
Behöver laga typ allt på bilen och fokuserar allt för mycket på det och GLÖMMER byta däck..... grattis sen var det bara att krypköra resten för att ens försöka hålla bilen kvar på vägen. Snacka om att inte ens ge sig själv chansen..................
Haha, 3-delad plats 11 Kommer bli en hård fight i Amerikat!
Vilken bil ska man välja då. Renaulten är ju ett fartmonster, men Fården känns lite stabilare på de Amerikanska vägarna...
Argh! Jag har ingen tid att övningsköra denna veckan... eller?
Tjena folket
Jag sitter och gör en ganska omfattande overhaul på mina resultatlistor (tusen TUSEN tack @Aquafalcon för tipset om hjälpmedlet DR2Rallymaster, GULD!)
En del av detta är att göra så att både racenet-namn och FZ-namn framgår på säsongstabeller, resultatlistor osv. Men detta kräver att jag upprättar och underhåller en förarlista där båda namnen framgår för varje förare. Den är typ klar, men tyvärr så är det några förare som jag inte har en aning om vad de heter här på FZ.
Vill/vågar ni göra er tillkänna? Man måste inte såklart, men det hade varit kul att kunna se vem som är vem lite lättare.
Dessa namn (racenet eller steam) är det jag saknar FZ-namn på (om det är någon här som jag borde ha koll på så ber jag om ursäkt med en gång, mitt minne är som en guldfisks):
Pé
grufman77
Pal 85
MrPets
Isoleraren
Kul att det gjorde nytta!
Fortsätta det grymma jobbet med tävlingarna, så får du kanske mer tid nu också att träna
Jag har ett förslag på ett säsongsupplägg som jag tänkte lufta med er.
Vad sägs om att man bestämmer en klass för en hel säsong (tex R5 eller 2000c). Sen får varje deltagare inför säsongspremiären bestämma sig för en bil som den vill köra igenom hela säsongen?
För att alla inte ska välja den bästa bilen i klassen (om det nu finns någon som är betydligt vassare än de andra) så kan man "banna" den/de bilarna.
Ett annat upplägg av bilval skulle kunna vara att max tre stycken (exempelsiffra) får köra samma bil och så kör man turordning med att välja där de som hamnade i botten föregående säsong får välja först och de som ligger i topp får välja sist (så jämnar man kanske till tabellen lite ).
Jag ska avsluta med att säga att det har varit grymt kul upplägg som det är så jag klagar absolut inte Grymt jobb Lerb! Men jag vet att jag själv presterar bäst när jag får köra in mig med en bil Ska tillägga att jag är småbarnsförälder som hinner med några enstaka testrundor innan det är dags för den blodiga allvarliga tävlingen.
Efter att det har gått helt ok under mästerskapet så måste jag säga att Finland var en totalflopp
Träningsåken gick hur bra som helst och jag fick till en stabil setup med Forden tyckte jag. I skarpt läge så började det med att svenska noterna buggade så jag fick tjuvstart direkt på SS01. Mentalt off så åkte jag på en punktering efter halva sträckan. Gav mig fan på att jag säkert var ganska nära mål (kör utan HUD) och körde på med ett platt däck, vilket ledde till ett till platt däck och frontala ett träd. Av någon anledning så hade jag inga spares och får starta SS02 med två eller tre bara fälgar vilket knappt är körbart med RS200. Ett antal närkontakter senare så får jag iaf nya däck på SS03 men tar mig knappt framåt. Silvertejp höll ihop varenda del av bilen under SS04-06 som gick i makligt tempo
Du slog mig iaf... F*n för en grupp b bil på en motorcrossbana..
Detta låter ju väldigt bra. Vad skulle ni säga är största skillnaden mellan b1 och c1?
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...
En onboard från när Sebastian Loeb körde Monte Carlo-rallyt 2015 på just Col de Turini, ganska tydligt hur försiktigt det körs när de börjar komma till delar med isfläckar och generell halka. Ser ut som om versionen i Dirt Rally 1 och 2 är en bra represenation av den riktiga sträckan!
Ja den där videon gör ju att det känns lite bättre när man krypkör genom vänster 2
Är det bara jag som har panik inför nästa veckas deltävling? Testade nyss Monaco för första gången. Hur i hela friden håller man kvar bilen på vägen?