Inlägg av Walter S.A. Iego

Inlägg som Walter S.A. Iego har skrivit i forumet

Skrivet av Nachonalist:

Såg att man kunde anmäla sig för chans till steamdeck men måste man verkligen kolla live för att klicka hem den?

Ja, det står i reglerna. Det kommer delas ut LIVE.

Skrivet av Karenkey:

Vad ociviliserat

“This is the weapon of a Jedi Knight. Not as clumsy or random as a blaster; an elegant weapon for a more civilized age.”

Skrivet av speurk:

Numera börjar det ta sig och enligt de insatta i baneditorn "Forge" som släpptes nyligen är det den i särklass bästa hittills.
Enligt ryktena ljög den ansvarige för utvecklingen av motorn om hur det gick för ledningen, så utvecklarna har spenderat det gångna året sen release att städa upp i koden och få bort alla nödlösningar som fick tas till för att klara deadline, för att ens kunna få ut nytt material.

Så "se hur det blev".. Det ljusnar! Och Infinite är hästlängder bättre än deras tidigare skapelser (Halo 4 och 5) just för att dom sneglat på Bungie och gått tillbaka en del på artwork och gameplay.

Är inte så insatt i själva produktionen, men det stämmer säkert det du skriver. Frågan är om dom kan återhämta sig, jag tror det behövs en ny studio, kanske, eller inte (?)

Jag har aldrig sett en spelutvecklare misslyckas så med sitt uppdrag. De hade egentligen bara behövt att titta i backspegeln och härma Bungie, men nej, det skulle ändra på allting, och se hur det blev.

"Species - The Game".

Skrivet av Ronzem:

Eh. Ser för fint och polerat ut. Säkert bra produktion men kasst manus. Kanske kollar om omdömena blir bra. Troligtvis inte.

Kan vi inte gå tillbaka till den tiden då tid lades på ett bra manus och inte effekter.

Mer praktiska effekter och riktiga scener.

Det här ser ut som en typisk produkt född från ett par kostymnissar under ett möte. Som mycket annat idag.

Bra skrivet. Men denna serie är inte för fansen, vi "kräver" för mycket, det är för dussintittarna som vill ha action under förklädnad att det bygger på en bra karaktär.

Det är alltid så roligt när dom beskriver att allting utspelar sig före allt annat som man är intresserad av.

Same. Åh, varje gång jag ser titeln säger en röst i huvudet: "Shut the fakk ap!"

Skrivet av Johan Lorentzon:

"The WAY of us"

Bra den

Byt ut Ellie mot Baby Yoda och sätt en hjälm på Pedro så har vi The Mandalorian. "Clickers" är som Stormtroopers

Har varit intresserad ett tag, men sxxten går inte att installera. Bara massor av felmeddelande och lyckas man få det installerat går det inte att spela, det gör det dock med 99.9% av alla andra spel, så jag skippar detta, även om jag gillar WWII-pangare.

Bra, då kan jag sälja Star Wars till PS5:an.

Sallad hela veckan här faktiskt, och ägg.

[TD] Det sargade protokollet

"The Callisto Protocol" är ute nu, och missnöjet haglar. Vi har hört det förut, och vi kommer höra det igen och igen. Jag undrar ofta, vad är problemet, egentligen? Är det så att vi känner oss lurade, eller är vi deppiga och förvånade att vår hårdvara (som vi köpte för två år sedan för 30 papp) - inte håller måttet (?). Allt det här med att "smaken" är som baken. Så är det alltid, med allting, så vad är syftet med att ventilera endera åsikt?

Om man ska applicera en liten metafysisk gegga på allt det här, tror jag det i grund och botten handlar om att vi tycker om att kommunicera. Vi tycker om att säga något är bra och invänta en reaktion, likaså tycker vi om att säga något är dåligt, och invänta reaktion. Syftet med min lilla "Text-Dojo" är något liknande. Jag påstår någonting och inväntar en reaktion, eller så vill jag bara vidarebefodra en känsla och hoppas att någon finner den givande på samma sätt som jag gjorde.

Jag kan tänka mig att utvecklarna på Striking Distance Studios, och framför allt Glen Schofield har det svettigt just nu. Siffrorna från MetaCritic och Steam rullar in och de är inte av goda. En del är väldigt nöjda, kul för dem, men många är besvikna, och även det är som vanligt.

Att vara spelutvecklare är nog en av världens mest otacksamma jobb. Ingen blir riktigt nöjd, någonsin, ändå kommer vi tillbaka och hoppas på det bästa.

YouTube-kanalen "Skill Up" - brukar inte hymla med sina åsikter:

#walter_iego

Från en av recensionerna på Steam:

"Combat: While at first this seemed like something I was truly going to enjoy, It quickly became boring and a repetitive cycle of "Dodge, Swing, Dodge, Swing, Dodge, Swing". Some enemies even had me on my toes by not only swinging at me once, BUT TWICE! WHOA!! Other enemies would grab you for literally being their only purpose to grab you and create a jump scare only for you to spam Y or X and go on about your business. Some abilities later on in the game try to create more opportunities for combat but don't exactly work as they did in Dead Space or do very little. I played on the hardest mode so I died quite a lot until I realized I just needed to doge and avoid blocking because I would result in taking damage. There's even a point where you are required to hold off enemies until the generator is booted. I just simply stood next to spikes and called it a day.. The Combat is very dry, very repetitive.

Horror: Perhaps it's just me, but the game isn't scary infact the game refuses to give you room to breathe. Do you remember walking a hallway in Dead Space to a girl singing Ring Around the Rosey? Kinda spooky huh? Well here you walk a dark hallway expecting an enemy to attack, and so it happens. And than it happens again, and again. There was never a moment the game decided to let me relax and breathe so that I could potentially be scared. Even the jump scares aren't that great, enemy behind closed door. Wow how'd you come up with that one?"

Det var det jag var rädd för, och det syns i klippen. Det ser tråkigt ut helt enkelt. Ett spel man snappar upp på någon rea i framtiden, och tråkigt för PC-spelare att det är så dåligt optimerat.

Skrivet av Tubb3:

Tack för tipset! Ska kikas på vid tillfälle.

Då har du en trevlig stund framför dig. Kolla in hans kanal. Väldigt bra.

[TD] Futurum in futuro

En av mina favoritkanaler på YouTube "SEA" (Space Exploration & Astronomy) - släppte nyligen en väldigt bra video: "Journey to the Edge of the Universe". Om man tidigare, som jag, gillar att förlusta sig med den slags videos som uteslutande handlar om universum, kommer du ha en trevlig stund framför dig. Jag tycker SEA gör ett bra jobb när han beskriver storleken på universum, och blotta tanken på att stjärnorna en dag kommer vara så långt borta från "oss" (när vi inte ens längre existerar), är fullkomligt skrämmande. Avstånd som 35 miljarder ljusår tas upp i videon, vilket föranleder tankarna om vad evigheten är och inte är. Om något är långt borta, då betyder det väl egentligen att det inte är ett "evigt" avstånd, utan egentligen att det är långt borta. Det är intressant hur vi människor vrider och vänder på koncepten.

Vad "The Hubble Volume" är tas också upp, och visst är det fascinerande att vi ser så lite av allt det där som finns där ute.

Jag minns när jag var runt tio år och jag läste om rymden i skolan och på fritiden. Jag kunde inte riktigt förstå hur jorden liksom bara "hängde" där i tomrummet. Varför ramlar vi inte ned, eller upp, eller flyger runt i universum som en lite grön, fluffig boll? Det skulle visa sig att allting har med gravitation att göra.

Se videon och glöm dina vardagsproblem en liten stund.

#walter_iego

Jag älskade Trolljägaren, har sett den flera gånger. Rekommenderas.

I see what you did there . . .

[TD] Somnium Diem

Två gånger om dagen dagdrömmer jag. Första gången när jag ser mitt eget nylle i badrumspegeln på morgonen och tänker: "Den där katten ser ju inte så pjåkig ut", den andra gången, en stund efter att lunchen slunkit ned med gårdagens hembränt (ofta Twinings Green Tea & Lemon), och god musik strömmar i mina AirPods. Just nu är jag lite förälskad i Chet Baker, det är Soft Jazz på hög nivå; inte Grind Jazz, eller Hardcore Jazz, utan så där lite lummig och skön att man med lätthet kan ta av sig själen och sitta och stirra på den en stund utan att någon känner sig obekväm.

När dagrömmen tar vid, är jag både i det förgångna och i framtiden. Jag ser en liten snorig parvel som försöker lära sig skriva och rita, eller så är jag en äldre man som är på väg någonstans. Ibland möts de här tidsåldrarna en stund och dagdrömmen blir en sagobok som det går att bläddra i. Tio sidor fram, femton sidor tillbaka, se där, ett liv som bestod av mycket glädje och skratt, men
oj, där var lite jobbiga saker också, samma på nästa sida. När jag bläddrar fram hamnar jag på en solig strand. Palmerna vajar och vattnet skvalpar. Värmen lugnar och saktar ned tankarna.

Denna mentala tankning tar inte någon lång stund, men den är alltid välbehövlig. Fokus på annat en stund gör hjärnan lite mer alert och detaljer börjar framträda. Ibland är det viktiga saker, ibland är det smulor som man kan kliva över.

Jag går i vilket fall som helst med mig själv genom det här livet, ömsom vaken, ömsom drömmande . . .

#walter_iego

Skrivet av Force:

Och så länge folk köper och förhandsbokar skit kommer det fortsätta. Inga företag kan vara stora utan att följa det som säljer bäst, så klaga på konsumenterna. Köper man skit får man mer skit, så lätt är det.

Vill man ha passion för spel så vänder man sig till indie-utvecklare, där finns mycket sådant. Hjälper inte att gnälla i en blogg.

Allting blir bättre av att gnälla i en blogg

Skämt åsido, det är orättvist att bara skylla på spelutvecklarna och spelutgivarna, det är vi konsumenter som till stor del har med detta att göra också. Jag köpte ju alla CoD-spelen tidigare och bidrog till hur det är idag. Jag har slutat med det nu, men ändå, det tog lång tid att vakna upp.