Speldesignern David Jaffe har knappast gjort sig ett namn genom att hålla inne med sina åsikter och det är nog många tacksamma för. Ofta väljer han att ventilera på sin blogg och det är också fallet den här gången då han har både ett och annat att säga om de Marvel-titlar som släpps.

Mannen bakom titlar som #Twisted Metal och #God of War ifrågasätter den nuvarande trenden att släppa ner spelarna i en öppen värld där de får härja fritt utan något mål vilket enligt Jaffe inte håller i längden.

Please stop putting Spiderman games in big open sandbox environments where you swing around and do oh so slight variations on 4 pretty dull mission types (chase/race/collect/etc) and then once in a while toss in a boss fight and/or a somewhat unique mission.

Jaffe tycker att detta gör att fel saker hamnar i fokus. Nu handlar det mesta - för att inte säga allt - om hjältarnas superkrafter istället för att fokusera på det som gör att serierna skiljer sig från mängden nämligen karaktärerna och de situationer de ställs inför.

I mean feels like a comic in a story based, narrative way: a game that shows off the OTHER aspect that makes Marvel Comics so special: The characters/story. It's not JUST about the powers, you know. But your games are always ONLY about the powers.

Säga vad man vill om den David Jaffe. Han är åtminstone inte tråkig och även om du inte håller med honom i hans åsikter kan det vara en god idé att läsa igenom det aktuella blogginlägget - om så bara för att få läsa vad en ärlig utvecklare tycker och tänkar.