Quas:: På grund av att jag tidigare skrivit en recension på Unreal Tournament Demo så har
jag testat UT's botar ganska genomgående. När jag sedan började spela Q3 så tyckte jag ganska snabbt att UT's botar var helt klart bättre. Men efter att ha tatt mig en liten bättre titt på Q3's botar så började jag ändra uppfattning. Till skillnad från de flesta AI motståndare så flyr de när de är skadade och försöker hålla dig borta genom att samtidigt skjuta. Ett annat problem med Q3s botar är att när de väl fått någon i sikte så slutar de inte jaga sitt mål. Detta gör att man ofta skjuter på botar som inte ens tar notis om en själv. Enligt mig så kommer nog Q3's botar ge bästa träningen inför spel mot andra på nätet, fast det betyder inte att de är bäst. Flera bra spelare har märkt att det är lätt att vinna på hardcore, men nästan omöjligt i Nightmare. Hoppas vi får se fler svårighetsgrader i fulla versionen.

Det som gör det roligare att spela mot UT's botar är möjligheten att kunna ge dem order i teamplay. Detta går även i Q3, fast inte med ett lika lätt hanterligt menysystem som i UT. Man kan säga till dem att vakta ett område, följa en, springa själv etc. Tyvärr så är ingen av botarna riktigt bra träning inför att spela mot riktiga spelare eftersom de inte kan resonera. Man märker ofta hur de inte gör som man hade förväntat en vanlig spelare att göra. T.ex så ser de inte till att plocka skyddsvästar och vapen för att förhindra den andra spelaren för att få tag på det. Men det är ändå de bästa botarna jag sett så långt i någon 3D-Shooter.

Phat: Eftersom det är upphovsmannen till gamla "Reaper bot", Steven Polge, som ligger bakom UT:s bot-programmering är det kanske inte är så konstigt att AI:n i UT är bland de vassaste som går att uppbringa. Dessutom är det en bra feature att man även kan fylla på öppna Internetservrar med bottar, om det är ont om mänskliga motståndare. Döper man dem till "vanliga" namn så kan det vara så gott som omöjligt att skilja dem från mänskliga spelare - om man undantar kommentarerna som tenderar att upprepa sig. UT:s bottar uppför sig alltså mer mänskligt än Q3A:s bottar; de kan både missa, bli tressade, fly och ta livet av sig. Q3A-bottarna har å andra sidan en attityd som jag gillar skarpt - men jag hoppas att id tränat dem lite mer till slutreleasen.

JAM^: Bara att hålla med Quasarius på den här punkten. Botsen i UT har dubbelt så många vårighetsgrader vilket är ett stort plus. I Q3A finns det fyra och "hardcore" är nog den svårighetsgrad som passar de flesta bäst. När man är leds på att vinna den så höjer man till "nightmare" för att oftast få stryk och tröttna efter 5 minuter. Botsen i både UT och Q3A har båda en tendens att gå i samma fotspår efter ett tag och större variation i deras rörelsemönster hade varit bra. Mest förutsägbara tycks de vara i Q3A och det är bara där jag sett bots som får tokryck och står och skjuter oavbrutet rakt in i en vägg. Botsen i UT är klara vinnare, i demoversionerna i alla fall, men vi har inte sett allt ännu.

Quas: Ronden går till UT
Phat: Ronden går till UT
JAM^: Ronden går till UT

Q3A vs UT: 1 - 3