Vilket spel har berört dig mest?

Medlem
Vilket spel har berört dig mest?

Jag gillar spel som får en att verkligen känna något annat än adrenalin och kortisol. Berört i denna kontext är väl något djupare än det. "Kind Words" är nog det enda spel som fått mig att gråta tror jag.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Resident Evil, Resident Evil 2, Silent Hill, Shenmue, Vice City, San Andreas, Tomb Raider är speciella för mig, Helt unik atmosfär, inga andra spel känns som dom. Quake drömde jag om till och med.

Sämsta jag mått av ett spel var The Last of Us 2.
Mest ledsen blev jag av Persona 4.
Ett av de roligaste är Canis Canem Edit. Kan inte sluta fnissa när jag springer runt och förolämpar alla och skjuter med slangbellan. Spelet har faktiskt härlig atmosfär också.

Medlem

Kan eventuellt ha släppt en tår eller två när jag klarade Brothers ; A tale of two sons.

Är annars extremt icke-blödig, så det var lite av en överraskning.

EDIT: Känslor av välbehag, upptäckarlust och glädje vet jag att jag fick när man efter ett nattskift kunde starta upp Skyrim och veta att jag hade många timmar själv med ovan nämnda känslor.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Valiant Hearts, Brothers: A Tale of two Sons, och Spec Ops: The Line.
Är nog de enda spelen där jag känt något, för gråter eller liknande gör jag aldrig när jag spelar eller ser på film. Kan rekommendera de spelen för alla som inte haft förmånen att spela dem.

Skribent

Final Fantasy IX. Framför allt Vivis bakgrund och berättelse är en känslomässig smocka i magen.

Medlem
Många

Mafia, Max Payne och Splinter Cell är bara några av 100-tals spel som ligger mig nära hjärtat.

Edit: måste bara lägga till Traitors Gate: https://m.youtube.com/watch?v=Intyp2LOs0A

signatur

I Regret Nothing

Medlem

Emotionellt spel

signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Geeks Gaming

”To the moon” har lämnat djupa ärr, kan varmt rekommendera

Medlem

Haha 😆

signatur

I Regret Nothing

Kana: Little Sister, Illusion of Gaia och To the Moon är väl det jag kommer på, så här på rak arm.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

”To the moon” har lämnat djupa ärr, kan varmt rekommendera

Intressant. Kanske köper det nån dag, verkar ju spännande. Märkligt att jag inte hört talas om det tack för tipset.

signatur

I Regret Nothing

Testpilot

Många, nästan samtliga Final Fantasy spel, Chrono Trigger, Death Stranding 1 och 2, To the moon som nämndes ovan finns säkert fler.

Medlem

Yakuza 0 var ganska duktigt på att framkalla känslor

Medlem

En tår kan ha fällts när jag klarade Quake 2.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är nog ganska många, men jag tror de som berört mig mest är nog Metal Gear Solid 1,3 och 4. De har fått mig att fälla tårar flera gånger.

Medlem

Final Fantasy 7 när vad som händer storymässigt när disc 1 tar slut...satt i chock flera minunter med tårfyllda ögon.
Det va enda gången, numera spelar jag med torra ögon även om många spel kan beröra.

Medlem

The Last of Us är nog det spel som har fått mig att känna starkast. Fantastiskt hur det med relativt små medel fick mig att känna så starkt för spelets båda protagonister. Glädje, sorg, vemod, kärlek. Allt.

(The Last of Us 2 bör också nämnas. Det fick mig att känna väldigt starkt, men bara sorg — och hat. Det senare såväl manusförfattare som den som utförde dådet.)

Sen finns det spel som har framkallat gåshud och känslan av någonting storslaget. Främst bland dem är Mass Effect (1) och Horizon Zero Dawn. (Kanske också Morrowind, om än på ett lite annat sätt.)

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Final Fantasy 7 när vad som händer storymässigt när disc 1 tar slut...satt i chock flera minunter med tårfyllda ögon.
Det va enda gången, numera spelar jag med torra ögon även om många spel kan beröra.

Ja, det var nåt man inte glömmer. Jag blev nästan lika chockad (och lite förbannad) när jag såg remaken. Här har vi förresten ännu ett lysande exempel på varför man inte ska göra remakes.

Medlem

Firewatch var fint!

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem

Första svaret alla dagar i veckan: Homeworld, uppdrag 3.

I övrigt är jag iofs blödig som tusan. Bioshock-serien (minns för lite av System Shock för att säga hur de berörde mig, kommer bara ihåg tvåan egentligen), Mass Effect-serien, This War of Mine... några VN och peka-klicka som jag inte kommer på namnet på just nu. Bubblare som rört upp känslor.

EDIT: mycket stark tvåa är nog ändå Spiritfarer.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Red Dead Redemption 2.

KoP
Medlem

Ports of Call.

FM-guru
F.d. Sisyr

The Walking Dead, tror jag. Berodde mer på tidpunkten jag spelade det än spelet i sig, kanske (även om det var minnesvärt). Var rätt skör emotionellt när det begav sig, och slutet lämnade ett rejält avtryck.

Annars tycker jag nämnda To the Moon men även Disco Elysium har emotionella djup som lätt berör.

Även What Remains of Edith Finch, och då specifikt storyn om hennes bror på fiskfabriken, bör nämnas.

Överlag är det rätt tydligt att jag berörs mest av (och minns bäst) story beats med bitterljuva toner. Träffar man rätt där är det svårslaget.

Medlem

Firewatch, The Witcher 3 och nu senast Ghost of Tsushima. Jins lidande och accepterande av sitt öde berörde mig mer än vad jag kanske skulle tro, trots att jag allmänt är en ganska lättberörd person.

Medlem

Clair Obscur: Expedition 33
Final Fantasy VII
Final Fantasy X
Life is Strange: True Colors
Nier: Automata
Tales of Berseria
Detroit: Become human

Medlem

Slutet på Valiant hearts är enda spelet jag gråtit av

Medlem

Snackar vi tårar så Walking Dead. Final Fantasy XV har gett mig gåshud.

Releasehästryttare

Ingen som sagt Soma än!!!

Medlem

Cyberpunk 2077 hade en del känslomässigt starka partier.

Medlem

Final Fantasy XVI är nog det enda som stannat kvar i tankarna långt efter eftertexterna. Spelets tidshopp gjorde mycket för att ta spelaren genom en livstid och gav tyngd till relationer och händelser.

12
Skriv svar