När Relic expanderar Company of Heroes 2 flyttar kriget till västfronten. Oberkommando West möter US Forces i en vacker men laggig dödsdans.

Jag kan bara föreställa mig fasan hos soldater som fick utstå ljudet från stalinorglarna. Denna helveteskör av raketer som gav Katiusjan dess smeknamn och som satte skräck i det tyska infanteriet på östfronten. Under onlinebataljerna i #Company of Heroes 2 gav ljudet mig kalla kårar och jag visste att mina trupper var rökta. Inte för att vapnet i sig var det mest dödliga, utan för att ljudet signalerade fiendens oundvikliga framryckning. Det var en av enheterna som fick mig att älska spelet, även fast jag nästan alltid varit på fel sida.

När nu #Relic Entertainment släpper den fristående multiplayer-expansionen #Company of Heroes 2: The Western Front Armies saknar jag nästan helvetesregnet. För det verkar som alla väljer att spela som antingen US Forces eller tyska Oberkommando West. Utöver mina älskade fallskärmstrupper är det inte någon enhet som verkligen sticker ut. Inte för att det gör spelet sämre, men ändå lämnas jag med ett rätt ljummet intryck.

Ett par fallkskärmsjägare i fiendens rygg här hade låst upp läget.

Att Relic väljer att göra en fristående expansion är logiskt: många bryr sig inte om kampanjen i ett strategispel, utan beger sig direkt ut på internet. Samtidigt gör det att man inte riktigt får en relation till de olika enheterna. Visst kan du spela en tutorial, men ärligt talat, vem gör det 2014 om man inte är tvungen? De flesta vet hur ett modernt strategispel fungerar och det är egentligen bara enheternas styrka du behöver lära dig – den hårda vägen.

Själv har jag spelat Company of Heroes 2 sparsamt de senaste månaderna; det blev lite väl mycket av östfronten under några veckor 2013 . The Western Front Armies kommer därför som en välkommen injektion i serien, men samtidigt når den inte riktigt ända fram. De åtta nya kartorna med inriktning på västfronten sticker inte ut särskilt mycket och i ärlighetens namn hade de kunnat släppa US Forces och Oberkommando West som DLC för oss som redan har originalet.

Hack i multiplayer-glansen

Efter ett år ute på marknaden borde Relic bjuda oss på en nästintill fläckfri spelupplevelse, men nätkoden framkallar fortfarande viss irritation. Problemet med avsaknaden av dedikerade servrar kan bäst beskrivas som att lyssna på högläsning av Game of Thrones-böckerna av någon som stammar. Det blir extremt svårt att koncentrera sig på vad som sägs. Samma sak är det i Company of Heroes 2-expansionen, det laggar ibland såpass mycket att det blir ospelbart. Till Relics försvar är det mest smålagg, men fortfarande inget vi ska behöva dras med.

Det är ändå lätt att förlåta bristerna, för när du får till den där perfekta rundan är det få spel som kommer i närheten. Min senaste batalj minns jag fortfarande med värme. Vi är fyra allierade mot den tyska maskinen. Till en början är det som att springa in i en vägg och det blir taktisk reträtt på taktisk reträtt. Våra motspelare lägger allt krut på tungt infanteri och den mobila pansarbasen (bestyckad med kanoner) vid fronten. Efter ett tag börjar vi bryta igenom linjerna och tar över två av tre victory points, men har fortfarande svårt att stå emot när tysken återigen anfaller med full styrka. Samtidigt är fienden så pass upptagen med att se till att vi inte tar kontroll över några victory points att de glömmer av att de behöver resurser. Vi har å andra sidan vårt på det torra och när vi väl lyckades få ut några stridsvagnar på fältet är det tack och godnatt.

Det gula huset ångrade bittert sin uppkäftighet.

Jag tror det är en av mina längsta rundor och även fast vi avgick med segern hade det lika gärna kunnat sluta med att vi förlorade. Inget är självklart i Company of Heroes 2, utan en till synes övermäktig motståndare kan krossas med några bakhåll och taktiskt tänkande.

The Western Front Armies repriserar originalets storhet, och även om den lämnar mig något splittrad kan jag inte bortse från det faktum att det är få strategispel som väcker samma spelglädje. Däremot skulle jag inte råda en ny spelare att köpa expansionen, utan hellre lägga pengarna på att köpa själva huvuddelen. Det är helt enkelt inte värt med tanke på prisskillnaden och de nya arméerna som inte tillför tillräckligt mycket.

Har länge viljat spela CoH2, men har hört att det skiljer ganska mkt mellan 1an och 2an och därför inte brytt mig om att köpa spelet. Hur är det nu? Går det till exempel zoom ut lite.. vet att det kändes väldigt mkt in zoomat när jag testade betan och... 25/11 Expansionen ligger i brevboxen när jag kommer hem idag, om inte Posten har tappat den. Var tvungen att installera det igen och kommer bli kul, hoppas man får lite mer tid bara. 10/07 Nä jag har heller inte haft några som helst problem med spelet och nu sitter jag på 325 timmar spelade. Kanske är gremlins i hans dator :D 10/07 Har Johan Olander överhuvudtaget spelat expansionen eller spelade han tvåan och drog slutsatser utifrån screenshots? Allting han klagade på är nämligen tvärtom. Jag har spelat 60 matcher utan att spelet laggat en enda gång, inga spelare som droppas, ing... 10/07 1) Nätkoden är ju avsevärt förbättrad iomed Battleservers, vad snackar du om? 2) 20$ för hela standalone expansion? 12$ för 1 arme? PRISVÄRT!!! Det räcker alltså att spendera 12 dollar för att kunna spela spelet med dina polare (funkar om dom har både... 09/07 Tyckte det var skit tråkigt att det bara var multiplayer DLC. Jag tycker Singleplayer är det roligaste i Company of Heroes! Ge oss det foe faen! 09/07 Ingen SP-kampanj? Ok, inget för oss som tycker MP-delen är ointressant. 08/07 + Onlinekrig har aldrig varit så här roligt - Nätkoden är bedrövlig Does not compute. 08/07 Jag har verkligen spelat galet mycket det senaste, och kommer fortsätta med det. Kampanjen gillade jag inte så värst, föredrar absolut den i CoH1. I CoH2 så var det så negativt och tungt hela tiden, får skit vad han än gör. Vem gillar det? Men multiplay... 08/07 Jag hade tur med originalet, så det är väl inte omöjligt att det fungerar fint för andra :) 08/07
Skicka en rättelse