Årets äventyrsspel: Myst IV - Revelation

Med klassiker som Grim Fandango, Sam & Max och Full Throttle var LucasArts bortfall från äventyrsarenan ett hårt slag mot alla oss äventyrare. Antalet renodlade äventyr har minskat kraftigt på senare tid, endast ett fåtal titlar dyker upp varje år. Men 2004 bjöd på ett par godbitar. Tidigt i år släppte Microids sitt Syberia 2 som mottogs med lysande kritik. En annan titel som är värd att nämna är Streko Graphics peka-och-klicka-titel Aura som visade sig vara en värdig konkurrent till liknande spel på marknaden. Det tyngsta släppet vad gäller äventyr var dock den fjärde delen i Myst-serien, som än en gång visade sig vara ett tungt namn.

Johan G: När det första Myst dök upp för en herrans massa år sedan var det revolutionerande på alla sätt. Idag drygt tio år senare kör utvecklaren Cyan på med samma vinnande koncept. Med sin långa erfarenhet i branschen har de lyckats förfina och bemästra konsten i skapandet av klurigheter och problemlösning. Tack vare kombinationen hjärngympa, en grafikupplevelse i toppklass och en mysfaktor som inte ens en regnig höstkväll kan mäta sig med var valet av årets äventyr inte svårt. Trots bristande konkurrens från liknande spel är Myst fortfarande äventyrsspelens herre.

Göran F: Efter flera år med diverse experiment, framför allt med den massiva multiplayerfloppen Uru Live, valde Cyan att gå tillbaka till rötterna - och det med besked. Myst IV är i princip en uppföljare till det allra första spelet i serien, och det är återigen makarna Atrus och Catherine - och deras elaka söner Sirrus och Achenar - som står i fokus för berättelsen. Borta är 3D-motorn à la FPS som användes i Uru, och det är återigen vackert högupplösta renderingar som bildar bakgrund för detta mycket avancerade pussel. I en genre där Larry utgör en av få konkurrenterna till mästartiteln, kan det tyckas som spel mot öppet mål - men faktum är att Myst IV är väl värd sin titel. Man får mycket äventyr för pengarna.