5. Middle-earth: Shadow of Mordor

Första gången vi mötte #Middle-earth: Shadow of Mordor var förväntningarna så låga som de kan vara. Licensspelen på Tolkens verk har en formkurva som mest liknar ett slakt hopprep och förutom ett par humoristiska Lego-inslag har man historiskt sett tyvärr gjort bäst i att undvika dem. Det är dock ingen överdrift att #Monolith lyckats göra den klassiska sagan rättvisa och även om man skalar bort överraskningsfaktorerna är det ett spel som står på en hel armé av stadiga orchben.

Inspirationen från #Rocksteadys Batman-spel skapade ett stridssystem som känns lika tungt som smidigt, men det är mottagarna av det kokta stryket som är unikt. Eller snarare organisationen bakom. Många avfärdade nemesis-systemet som ett buzzworld likt levolution men istället skapade det helt unika scenarion, där törsten att hämnas på den där obetydliga mellanbossen som stack ner dig bakifrån överskuggade alla planer på att göra riktiga uppdrag. Att du dessutom kunde välja att själv sticka långsvärdet i honom eller tvinga hans närmaste män att förråda honom gjorde belöningen så mycket starkare.

Rocksteady har fått en utmanare i F.E.A.R.-skaparna Monolith och vi spelare har bara att vinna på denna nyttiga konkurrens. Den studio som först gör ett Turtles-spel vinner vår eviga tacksamhet.

Läs recensionen av Middle-earth: The Shadow of Mordor