Precis som i föregångaren leker tre raser världarnas krig – rymdslems-Zerg, plasma-Protoss och plåt-Terran. Mycket är sig likt, men bli inte förvånad om dina favoritenheter från StarCraft fått sig en omskakande ny roll.

Den onde, den gode och den fule.

Terran är mycket mer mobila och taktiken att smygmysa i sin lilla rymdbas är inte lika attraktivt längre (men det går om du anstränger dig, lilla camper). Liksom tidigare kan vissa byggnader flyga, men nu kan även supply depots grävas ner, vilket i sin tur leder till bättre blockering av ramper och andra flaskhalsar. SCV:n (arbetaren) är sig lik och om du uppgraderar din huvudbas kan du även kalla in en MULE för en kort period. Det är en maffigare SCV, markant bättre på att samla in mineraler. Siege tank har modifierats till en mer specialiserad variant av sig själv medan Firebats och Medic ersatts med mer funktionella enheter.

I den blå ringhörnan står Fredrik Reinfeldt i sin bästa myskostym och förbereder sina arméer för skattesänkningar.

Medic har förvandlats till ett flygande transportskepp – Medivac – som med sitt helande och sin transportförmåga låter dig snabbt förflytta och effektivisera din armé. Andra noterbara nya enheter är bjässen Thor, som både mot mark och luft dundrar på med en maffig kanon, och Viking som kan växla mellan att vara ett antiluftflygplan och en antimarkmech. Och ja - Battlecruisern är lika fläskig som alltid.

I den röda ringhörnan står Mona Sahlin och smaskar på toblerone samtidigt som hon planerar för att demonstrera mot nämnda skattesänkningar.

Om plasma, lasrar och robotar är din passion är antagligen Protoss förändringar mest intressanta. Även där har mobiliteten ökat, framförallt möjligheten att med Warp Gates teleportera infanteri till vilket pylonbesörjt område som helst. En vanlig rush-taktik är att träna Zealots (som vissa tycker liknar ninjor nuförtiden) och därefter med dunder och brak teleportera dem rakt in i fiendens solar plexus. En ny del av Protoss 2.0 är förmågan Chrono Boost som låter din Nexus (huvudbyggnad) under 20 sekunder lägga till 50 procents produktivitet på valfri byggnad. Detta leder till att du konstant ligger i valet och kvalet kring om du vill få upp din armé snabbare eller förbättra ekonomin.

Även här har enhetsfloran evolverat. Älskade du ”dragoonen” från föregångaren står Blizzard inte högt i kurs, men å andra sidan har flera fräcka enheter med spelförändrande förmågor äntrat spelplanen. Sentry kan projicera både temporära väggar och kraftfält som minskar skadan dina enheter tar från avståndsattacker, medan den gigantiske Colossus griljerar enheter framför honom i en horisontell linje.

Digitala teleporteringsklossar är framtiden när det kommer till snabbmat.

Zerg har också genomgått större förändringar, även om samma aggressiva grundtanke ligger till grund för allt vad rymdslem innebär. Drottningen, Queen, har reviderats fullständigt till en defensiv krigare, och med en ny förmåga får hon en av basbyggnaderna att producera en dos larver för att exempelvis snabbare stärka ekonomin med fler Drones, eller kanske sparka igång den ökända Zergling-rushen. En av de nya enheterna, Roach, är ett ettrigt litet syrakastande kryp som bara kan attackera markenheter. Tack vare dess tålighet och snabba återhämtningsförmåga har den blivit ett viktigt tillskott till i princip vilken Zerg-armé som helst. Detaljstyrning och massiva floder med kryp är temat, och om tanken på detta får saliven att rinna ur mungipan på dig så är Zerg antagligen ett klipskt rasval.

Onlinelägets toppskikt - platinumligan - är i nuläget fyllt med Zerg och Protoss, där Zerg nyligen tagit plats efter en tidig Protoss-dominans. Åsikterna kring Terrans frånfälle varierar kring om det är på grund av att spelarna använder rasen fel, eller om rasen helt enkelt är för dålig.

Det är bara att kapitulera

Starcraft II är oförlåtande online. Kraven på att mikrohantera trupperna samtidigt som du makrohanterar ekonomin gör att det finns gott om utrymme för personlig skicklighetsutveckling. Det debatteras hett huruvida den enklare styrningen förenklar spelet för mycket och om den relativt grötigare grafiken försvårar av fel anledningar - vilket i sin tur skulle försvåra spelets möjligheter att bli "nästa stora proffs-RTS". Men med smådetaljer som rasernas nya ekonomialstrande förmågor och mer tyngd på sten-sax-påse-upplägget kanske skicklighetskravet kan upprätthållas. Om det blir en liknande splittring som när #Counter-Strike: Source tog plats vid sidan av #CS 1.6 kan endast framtiden utvisa, men betans balansering är fundamental för spelets proffsframtid.

Med den nya förmågan "Tetrisklossar" tvingas Zerg-spelaren att skeda med allsköns kraftsköldar.

Fast med handen, tentakeln eller gripklon på hjärtat är det svårt att inte bli charmad. Det är mer av allt det goda som fick Starcraft att blomstra, med en nätverksgrundstomme som är ljusår bättre. Lägg på det ett välkryddade enspelarläge och glöm för allt i världen inte kartverktyget som kommer bjussa på mängder av spelarskapade nivåer, modifikationer och möjligheter. Med all utvecklingstid i bagaget får man bara hoppas att inget slår slint. Det må låta krystat, men det är bara att kapitulera:

- Hell, it’s about time!

» Starcraft II-filmer