Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Typ: Artikel

2406 artiklar i arkivet.

Filtrera
0

DICE berättar om Battlefield 2

Sommarens upplaga av världens största LAN, DreamHack i Jönköping, har dragit mer utställare och sponsorer än någonsin och det är kul att se att är liv och rörelse även utanför de långa bänkraderna. Electronic Arts passade på att visa upp det demoaktuella Battlefield 2 för pressen och efter att vi provlirat fullversionen tog vi oss en pratstund med två av utvecklarna från DICE.

0

Pariah - Första intrycket

Året är 2520. Du är en avdankad militärdoktor vid namn Jack Mason som blivit pålastad skitgörat att transportera en kista med "infektionsfarligt" material från högkvarteret till fängelseplaneten Jorden. Tyvärr krockar din farkost med en missil på vägen, med resultatet att du och kistans innehåll (som visar sig heta Karina) måste försöka överleva i en minst sagt otrevlig miljö. Detta naturligtvis genom att skjuta allt som rör sig.

0

Om banpaketet till Battlefield 1942

Den som följt de så kallade Community Updates som EA då och då släpper ifrån sig har nog noterat att ett paket med kartor är på väg ut till det snart 2,5 år gamla Battlefield 1942, i ett försök att liva upp spelvärlden en aning. Det är inte utvecklat av DICE som man kanske kan tro från början, utan av ett gäng eldsjälar som fortfarande brinner för spelet. Jag fick en pratstund med två av dem, Kristian 'Lakrillo' Widén och Björn 'Zara5ustra' Sundell.

0

DICE svarar på dina frågor om Battlefield 2

När FZ i slutet av januari bad läsarna skicka in sina frågor om svenska DICE kommande taktikpangare Battlefield 2 blev gensvaret enormt - vilket kanske också ger en vink om intresset för titeln, som på goda grunder antas bli arvtagaren till företagets tidigare braksuccéer i Battlefield-serien. Redaktionen har valt ut de femton mest välformulerade och genomtänkta frågeställningarna, och bollat vidare dessa till Lars Gustavsson som jobbar som designer på DICE svenska huvudkontor i Stockholm. Vår förhoppning är att intervjun skall tilltala både den som ännu inte läst in sig på spelet, såväl som den som vet allt - men vill veta mera. Vidare hoppas vi kunna presentera några uppgifter som ännu inte varit kända - med hjälp av våra läsares vetgirighet och ohejdade informationstörst! Med det sagt önskar vi en trevlig stunds läsning framför datorn och lämnar vi över ord och bild till Gustavsson:

0

Optihack 2005

Det nya året har hunnit bli en vecka gammalt. Svenska Mässans vanligtvis så spegelblanka yttre är idag nedstänkt av ihållande regn. Det är svårt att påstå att julkänslan infunnit sig i Göteborg. Två nyfikna FZ-själar, Thomas och Chris, har infiltrerat Optihack 2005, landets största LAN efter Dreamhack.

1

Årets spel 2004

Dagen till ära konstaterar vi att ännu ett år hittat på att glida förbi i ett tempo som tarvar frågor av arten: "Rackarns, är 2004 redan slut?!". Bra spel har som bekant en tendens att öka tidens tempo och för att du inte ska tappa greppet har FZ i vanlig ordning sammanställt det gångna spelårets höjdpunkter och besvikelser. Mycket nöje och gott nytt år!

0

Spelutbildningar - vad tycker utvecklarna?

De flesta är medvetna om att skolor som erbjuder spelutvecklingsutbildningar blir allt större men frågan du kanske ställer dig är - hur bra är utbildningarna och kommer de resultera i jobb? FZ ansåg att tiden var kommen - det är dags att reda ut detta en gång för alla. Med hjälp av våra läsare ställde vi DICE mot väggen och frågade vad framtiden siar och vad de själva anser om dessa utbildningar.

0

Interview with Paradox about Hearts of Iron II

Hearts of Iron 2 could be considered to be standing somewhere between Strategy game and a history book. It's a game with more accuracy of history than ever seen before and it's up to you how you choose to
discharge your powers. We had a chance to sit down with game designer Joakim Bergqwist and talk about the current state of the game and how things have turned out so far.

0

Intervju med Paradox om Hearts of Iron II

Hearts of Iron II balanserar med båda fötterna på linjen mellan strategispel och historielexikon. Ett spel med större historisk korrekthet har vi inte sett på länge och i det är makten i ditt land din att förvalta som du vill. Vi satte oss ner med game designer Joakim Bergqwist och pratade om hur spelet artat sig nu inför dess release.

0

Ubisoft talar Cold Fear

I början av oktober stod det klart att spelförlaget Ubisoft kommer att distribuera franska Darkworks kommande skräckskjutare Cold Fear, vilken är tänkt att släppas nästa år. För att väcka intresse för titeln har man valt att låta två av spelets producenter komma till tals i en intervju man själv utfört. Då FZ inte ställt frågorna återges hela samtalet oöversatt i den form Ubisoft tillhandahållit.

0

Florin Boitor pratar Silent Hunter III

Med anledning av att speljätten Ubisoft som bäst jobbar på sin ubåtssimulator Silent Hunter III har man passat på att intervjuat spelets producent Florin Boitor för att påvisa vad som är att vänta när spelet väntas nå butikshyllorna nästa år. Intervjuen är alltså inte gjord av FZ, och återges därför i dess orginalutförande.

0

"DICE to remain situated in Sweden"

Computer game developer and publisher Electronic Arts have today made an offer to acquire all shares in the Swedish company Digital Illusions, developer of computer game Battlefield 1942, amongst others. FZ got to chat with Patrick Söderlund for a few minutes, CEO of DiCE.

0

"DICE blir kvar i Sverige"

Datorspelsjätten Electronic Arts har idag lagt ett bud på samtliga aktier i svenska Digital Illusions, företaget bakom Battlefield 1942. FZ fick ett par minuter med DICE' vd Patrick Söderlund.

0

Cooperative, ett saknat spelsätt

De som varit med sedan Doom var det fräckaste spelet som fanns (och multiplayer endast uppnåddes efter en timmes krångel med nollmodemkablar) höjer oftast spelsättet cooperative (förkortat co-op eller coop) till skyarna. Visst, det var fragsen i deathmatch som först vann våra hjärtan men att ränna igenom helvetet med en polare vid sin sida är en upplevelse som alltid kommer att ha en egen vrå i blodpumpen. Många sena LAN-timmar har flutit förbi när reflexerna varit för trötta för seriöst spelande och de gamla coop-trotjänarna har dragits fram.

0

SimBin och Wallinder om GTR

Svensk speltillverkning mår bra. Efter succén med Battlefield 1942 är Digital Illusions på en hel spelvärlds läppar, men det har också släppts bra spel från Paradox Entertainment (Hearts of Iron, Victoria) och Starbreeze Studios (Enclave, Chronicles of Riddick). Vid sidan av dessa kompetenta utvecklingsföretag är nykomlingen SimBin Development Team måhända också på väg att göra sig ett namn.

0

Rapport från QuakeCon 2004

FZ:s frilansade korrespondent Aware Mustafa fanns på plats i Texas, USA när den årliga spelmässan QuakeCon 2004 gick av stapeln. Läs hans berättelse från platsen och hans intervju med id Softwares alldeles egna Fred Nilsson.

0

Intervju med AJ Marini

The next game in the Battlefield series is called Battlefield: Vietnam and on Thursday night it was time for the official show off to the press. The setting was the café Nexuz in Stockholm and producer AJ Marini was present. We sat down with him for a while, had a good laugh and talked about airborne tanks, among other things.

0

Intervju med Maddog

Just nu på Ownage i Stockholm pågår en turnering med en stor skillnad från vanliga nightgibbs. Deltagarna skriker inte könsord, skanderar inte udda nätslang och kastar inte möss i väggarna. FZ har letat rätt på Maddog, en av arrangörerna till denna turnering för den äldre och mognare Day of Defeat-scenen.

0

Intervju med Henrik Sebring om Ground Control II

Ground Control från svenska Massive Entertainment blev när det släpptes oerhört populärt och kritiker runt om i världen hyllade det för dess innovativitet och skönhet. Det var utan tvekan det första spelet av sitt slag där terrängen inte bara blev ett hinder utan en del av strategin. Nu är Ground Control II: Operation Exodus på väg och vi fick chansen att ställa ett par frågor till Henrik Sebring som bär titeln "Lead Game Designer" hos Massive.

0

Intervju med Johan "Zarkow" Munkestam

På fredag släpps BF1942-modden SilentHeroes publikt och intresset kring den är stort, mycket för att det är svenskar som producerar modden. Jag letade reda på kodaren Johan "Zarkow" Munkestam och hade en pratstund med honom.

0

Fårtestet: Vilken typ är du?

Här är ett litet test för dig som har några minuter att slösa. För varje fråga, välj det alternativ du tycker stämmer mest in på dig själv.

0

Intervju med Lars Gustavsson via SMS

Fredagen den 1 november var Lars Gustavsson, producent för Battlefield 1942 hos Digital Illusions, chattgäst i Mediteves SMS-soffa i den pågående Esport-veckan. ESPorten, som satsningen kallas, är producerad av Namni Group för TV4 och sänds i den digitala kanalen Mediteve (kan tas emot av dem som har digital-TV från Com Hem, Canal Digital eller Boxer).

0

Intervju med Mike Simpson

Creative Assembly släppte nyligen det andra spelet i sin Total War serie. Ettan, Shogun - Total War, och uppföljaren Medieval - Total War räknas som de kanske mest verklighetstrogna strategispelen med medeltida slag. FragZone har fått en intervju med Mike Simpson som står bakom spelet.

0

Intervju med Lars Gustavsson på Dice

Battlefield 1942 är ett storstilat försök att göra FPS-spel av Andra världskriget. Och svenska Digital Illusions är på god väg att lyckas med sitt uppdrag. FZ kom på besök till DICE under de hektiska sista dagarna före releasen av BF 1942 och fick en pratstund med spelets producent Lars Gustavsson.

0

Intervju med Bruce Shelley

Ensemble Studios Bruce Shelley var på besök i Stockholm och vi passade på att fråga lite saker om deras kommande realtidsstrategispel ”Age of Mythology”. Vi passade även på att snacka lite spel generellt.