Den 7 november släpps Xbox One X, den kraftigaste spelkonsolen du kan köpa i dagsläget. I grund och botten är det exakt samma maskin som gamla vanliga Xbox One; alla spel och all kringutrustning till Xbox One funkar med One X. Skillnaden ligger i utseendet och – framförallt – i prestandan. One X vill göra den här konsolgenerationen 4K-kompatibel, den avser att mata dagens högupplösta skärmar med grafik som de äldre One-konsolerna inte orkar leverera.

One X kommer förlänga livslängden på denna åttonde konsolgeneration något år. Precis som Playstation 4 Pro, som släpptes nästan på dagen för ett år sedan. Fast Xboxen har betydligt större muskler att backa upp 4K-lockropen med. Den är också ytterligare ett steg i Microsofts ständigt pågående reparationsarbete efter den katastrofala presentationen av Xbox One.

Xbox One X har nästan samma mått som Xbox One S, men den väger betydligt mer.

USB-uttag på framsidan istället för på sidan uppskattas av vissa, däribland undertecknad.

"Fast Xboxen har betydligt större muskler att backa upp 4K-lockropen med"

Det var i maj 2013 som man ryckte täckelsen av maskinen, och samma dag steg Sonys aktie åtta procent på börsen. Krysslådan var klenare och dyrare än PS4, hatobjektet Kinect var ett krav, den försenades tio månader i många länder och Microsoft har inte släppt en säljsiffra sedan 2014. Då hade Sony sålt ungefär 40 procent fler PS4:or.

Man insåg snabbt sina misstag, och kort efter premiären lyftes Microsoft-veteranen Phil Spencer in som Xbox-chef. Ett genidrag – med Spencer bakom rodret har spelavdelningen gått från klarhet till klarhet: Kinect har slopats, 100-tals 360-spel kan spelas på One utan kostnader utöver själva spelet, och köper du ett Microsoft-utgivet One-spel digitalt kan du också spela det på Windows 10. Och nyligen blev det möjligt att köra en del spel till original-Xboxen på One. Allt gott så, även om Microsoft fortfarande inte pratar säljsiffror.

Gears 4 med maxade grafikreglage.

Xbox One X marknadsförs som världens kraftfullaste konsol. Den teoretiska beräkningskapaciteten är 40 procent högre än hos PS4 Pro, vilket inte automagiskt gör spelen 40 procent snyggare eller frameraten 40 procent snabbare. Men det är en välkommen prestandaboost, som även om den inte kommer leda till att alla spel kommer rulla i 4K ändå borgar för mer samtida upplösningar och framerate än vad original-One orkar trycka ur sig. Dessutom står du inte lottlös utan 4K-tv: utvecklare har möjlighet att utnyttja kraften för snyggare grafik i lägre upplösningar.

"Det mest imponerande med det här bygget är att konsolen i stort sett är ljudlös"

Trots betydligt högre prestanda har Microsofts ingenjörer lyckats hålla storleken i schack. One X är ungefär lika stor som förra årets One S, vilket är mindre i alla ledder än den brutalstora första One-maskinen. Den är också ett par centimeter smalare än PS4 Pro, men bredare än PS4 Slim. Precis som med One S har nätdelen byggts in, och den använder samma lilla 2-poliga nätsladd. Däremot ökar vikten markant: 3,8 bastanta kilo, mot knappa 3 kg för de äldre One-maskinerna och 3,3 kg för PS4 Pro. Det mest imponerande med det här bygget är att konsolen i stort sett är ljudlös: jag har inte noterat något fläktljud alls under mina dagar med One X, bara surret från blu-ray-läsaren vid de tillfällen den används. Mindre imponerande är lagringsutrymmet: med allt fler spel kring 100 GB kommer hårddiskens 1 TB snabbt ta slut, och du får städa upp eller stoppa i en extra USB 3-disk.

Grafikprocessorn ger stöd för AMD:s Freesync-teknik, som synkar grafikprocessorns bildutmatning med skärmens uppdateringsintervall. Det eliminerar tearing och grafiska artefakter, och ger en mjukare spelupplevelse. Men det kräver en skärm med Freesync-stöd, något som saknas på tv-sidan. Men om du har en kompatibel skärm är det ett trevligt tillskott. Detsamma är stödet för 1440p-upplösning, som just tillkännagetts. Om du har en 1440p-skärm matar konsolen ut den upplösningen, istället för att skala upp från 1080p. Fast att spara nyss begågna synder som film har sina begränsningar: max 30 sekunder tillbaka går att spara i 4K-upplösning.

Fifa 18 i 4K-upplösning. Dessvärre återger inte filmen HDR-ljussättningen.

"En chansning på ett litet företag som ville bygga någonting stort och vackert"

Pris, prestanda och marknadsföring i all ära – många baserar sitt val av konsol på spelutdbud och vad kompisarna spelar (vilket förstås hänger ihop). Rent krasst har Sony radat upp fler starka titlar, både nya och gamla: Horizon Zero Dawn, The Last of Us, Nioh, Uncharted 4, Nier: Automata, med flera. Och tycka vad man vill om No Man's Sky – det var ett spel som fick folk att snacka om konsolen. En chansning på ett litet företag som ville bygga någonting stort och vackert – såna satsningar förtjänar all respekt, och Microsoft borde söka med ljus och lykta efter liknande möjligheter.

Låt oss vara uppriktiga: Microsoft ligger efter, både med spelutbudet i stort och intressanta spel som får One X-specifika förbättringar. Man listar ungefär 160 Enhanced-spel, varav 24 redan uppdaterats och ett 40-tal stämplas som "Coming soon". De största Xbox-exklusiva namnen utgörs av Forza 7, Halo 5 och Gears of War 4 – spel med rötterna i original-Xboxen från 2001. I närtid väntar Playerunknown's Battlegrounds och Sea of Thieves, två högintressanta spel till One-familjen – men inte specifikt till Xbox One X.

Super Lucky´s Tale ser smått fantastiskt ut i all sin enkelhet.

Av de Xbox One X-patchade spel jag kört är Gears of War 4 det mest intressanta ur prestandahänseende. Man får möjlighet att välja mellan grafiska uppdateringar och 4K-upplösning i 30 fps eller i 60 fps med lite mindre ögonfröjd. Valfrihet - bra, mer sånt! Men det hör till undantaget. Fifa 18 är snyggt men ger inga inställningsmöjligheter alls, ej hellre mindre titlar som Killer Instinct, Super Lucky's Tale, Disney Adventures, Zoo Tycoon eller Rush. Grafiklättviktaren Super Lucky's Tale känns inte som en titel man köper en kraftigare konsol för, även om karaktärernas mjuka konturer gör bra reklam för att spela i 4K. Hoppet står snarast till tredjepartstillverkare och titlar som Kingdom Come: Deliverance, Assassin´s Creed: Origins och The Witcher 3, att dessa och andra görs så bra på One X att folk vill köpa maskinen för att få uppleva dem i bästa möjliga konsolutförande.

Gears of War 4 låter dig välja mellan snyggläget Visuals (cirka 30 fps) och framerate-läget Performance (60 fps i de flesta spellägen).

Tyngre namn som Forza 7, Assassin's Creed: Origins, Middle-Earth: Shadow of War och Ghost Recon: Wildlands får One X-uppdateringar inom kort, kanske till och med innan premiären nästa vecka. Då får vi en tydligare bild av vad maskinen är kapabel till grafikmässigt. Men redan nu anas samma mönster som hos PS4 Pro: att det är upp till spelutvecklarna hur man vill använda konsolens muskler. I bästa fall låter de oss välja mellan visuellt godis, bildflyt eller något däremellan, men som i fallet Fifa 18 kommer det också förekomma att vi får nöja oss med utvecklarnas val. Låt oss hoppas att mardrömmar som ursnygga 4K-spel med bedrövlig framerate blir sällsynta.

Microsofts tekniker har byggt en kraftfull och tekniskt tilltalande spelkonsol. Hårdvaran är kapabel att fylla högupplösta skärmar med långt snyggare grafik än någon annan konsol, och inom kort lär det komma tredjepartsspel som är vackrare på Xbox One X än PS4 Pro. Att den bara kostar dryga tusenlappen mer än Sony-konsolen känns också överkomligt. Dubbla priset mot billigaste Xbox One S-alternativet är däremot svårare att sälja in.

"En kraftfull och tekniskt tilltalande spelkonsol"

Till syvende och sist brottas Microsoft med samma problem de haft hela den här konsolgenerationen – spelen. Utbudet är inte alls dåligt – det finns mängder av kompetenta titlar. Men – det är långtifrån lika starkt som till PS4:an vad gäller att få folk att faktiskt köpa konsolen, och det gäller i allra högsta grad också Xbox One X. Battlegrounds och Sea of Thieves är visserligen två starka lockrop, och möjligen kan det förra funka som Xbox One X-säljare. Men mot framtida PS4-namn som God of War, The Last of Us 2, Death Stranding och Spider-Man står sig namn som State of Decay 2, Crackdown 3 och Ori and the Will of the Wisps slätt.

Sea of Thieves kan bli en multiplayer-höjdare på Xbox One.

Jag önskar inget hellre än att Microsoft jämnar ut siffrorna mot Sony. Allt – spelkvalitet, priser, innovation – mår bäst när flera utvecklare sätter konkurrenseldade blåslampor i häcken på varandra. Men jag har svårt att se hur Xbox One X ska åstadkomma det utan fler lockande storspel. Konsolen är välbyggd och kraftfull, har fantastiska kringfunktioner och sportar en rimlig prislapp. Men den saknar de där spelen som av egen kraft säljer maskinen de spelas på, de där titlarna som får folk att köpa, snacka och rekommendera. Vad värre är: Microsoft verkar inte ha särskilt många såna spel på gång inom överskådlig tid.

Xbox är i desperat behov av egna starka namn. En Mario eller Link, en Drake eller Kojima. Men framtiden har inga såna löften i sitt sköte. Istället tar den oss tillbaka till den där majdagen 2013, till presskonferensen när man presenterade en ny spelkonsol genom att prata om allt utom spelen.

Fotnot: Xbox One X släpps den 7 november. FZ:s testexemplar har vi fått av Microsoft.

Fakta – Xbox One X

Klicka för mer information

Specifikationer

CPU

8 kärnor, 2,3 GHz

GPU

1,172 GHz, 40 beräkningsenheter, Polaris-funktioner

GPU, teoretisk prestanda

6 teraflops

Minne

12 GB GDDR5 (326 GB/s)

Flashminne

8 GB

Lagring

1 TB, hårddisk

Optisk läsare

4K UHD Blu-ray

Nätdel

245 W, inbyggd

Gränssnitt

Wifi

IEEE 802.11ac dual band (2,4 och 5 GHz)

Ehternet

IEEE 802.3 10/100/1 000 Mbit/s

USB

3 x USB 3.0

HDMI ut

2.0b

HDMI in

1.4b

S/PDIF

Ja

IR

Ja

Kinect

Via adapter

Tillbehörsradio

Ja

Bild

Upplösning

2160p @ 60 Hz, AMD Freesync

HDR

HDR 10-stöd

Mått, vikt

Mått

30 x 24 x 6 cm

Vikt

3,8 kg