Arsenalen är en essentiell del i alla shooters och här levererar verkligen Bungie. Alla vapen från Halo 2 återfinns i del tre och utbudet har även kryddats med det comebackande geväret från seriens debut samt ett antal nya vapen, däribland det massiva närstridsvapnet Gravity Hammer. Utöver detta kan du nu även ta loss större vapen från sina stöd och gå runt med dem i en tredjepersonsvy. Ett inte helt nödvändigt men mycket tillfredsställande tillskott som gör vapenutbudet än bättre.

Även när det gäller spelets fordon blandas gammalt med nytt. Till exempel har du den här gången tillgång till ett nytt fordon som Covenant döpt till Brute Chopper. Detta monster blev direkt min personliga favorit då det med sitt Mad Max-liknande utseende och gigantiska framhjul kan tugga sig igenom det mesta utan någon större ansträngning.

Bubbelsköldar och choppers

- det finns en hel del nyheter ändå

Helt nytt är dock en kategori av tillbehör som fått det inte helt originella namnet Equipment. Bubbelskölden som visades upp i spelets första trailer tillhör denna typ och får sällskap av saker som en portabel hiss, bländgranater och manicker som både kan suga ur och fylla på din sköld. Även om jag inte använde dessa alltför ofta under kampanjen är de en underhållande nyhet som fyller en tydlig funktion, speciellt i flerspelarläget.

Är du som jag bör du kunna ta dig igenom kampanjen under en helgdags spelande, det vill säga runt åtta timmar. Om detta inte är tillräckligt rekommenderar jag varmt att du tar dig an uppgiften på någon av de mer utmanande svårighetsgraderna. Det ska även påpekas att precis som i de två tidigare delarna blir Halo 3 betydligt roligare om du har en vän att spela med och är du en populär person kan du den här gången bjuda in fler då upptill fyra personer kan ta sig an kampanjen på samma gång via Xbox Live. För att krydda det ytterliggare har Bungie också lagt in ett poängsystem i coop-läget där ni lätt kan se vem som har varit den mest värdefulla spelaren.

Hur lång tid det än tar dig att nå historiens slut så är det bara början av upplevelsen. Det tar nämligen riktig fart först när du börjar lira det online. Av naturliga skäl har jag haft en minst sagt begränsad speltid med onlineläget, det fanns helt enkelt väldigt få att spela med en och en halv vecka innan release. Det öppna betatest som Bungie bjöd på för en tid sedan är emellertid en mycket god indikation på slutproduktens kvalitet.

Vid första anblicken är det Halo 2 med snyggare grafik och detta är till stora delar sant. Detta är nu knappast något dåligt för även om jag knappast är entusiastisk förespråkare för seriens onlinestrider är det svårt att blunda för den enorma massa som älskar dem. Tillhör du den gruppen kommer Halo 3 inte göra dig besviken.

Flerspelarläget glänser

- en perfekt blandning av gammalt och nytt

Det för konsolvärlden snabba tempot är intakt och grundutförandet med elva banor och nio spelsätt borgar för mycket underhållning. Bungie bjuder dock på en rad nyheter som drar en ansenlig mängd strån till den redan höga stacken av valmöjligheter. Den roligaste är tveklöst Forge som låter dig flytta runt föremål, vilket ändrar banornas förutsättningar tillsammans med andra spelare via Xbox Live. Forge är alltså inte någon ren baneditor där du kan ändra på geometrin och bygga en helt ny bana, men trots sina begränsningar jämfört med de verktyg PC-spelare är vana vid är det ett tillskott som ger spelet en extra dimension.

En annan nyhet är Theater-läget i vilket du kan spela in och redigera filmer tagna från både kampanjen och online-bataljerna. Inte heller detta är något nytt sett till spelvärlden som helhet, men med tanke på smidigheten i Xbox Live finns det alla möjligheter i världen för de med konstnärlig ådra att sprida sina alster.

Innan jag sammanfattar mina intryck i ett sista stycke vill jag återigen snudda vid Halo 3:s i min mening bästa egenskap - ljudbilden. Jag har tidigare nämnt den gåshudsframkallande musiken men det är inte bara den som imponerar då även röstskådespelarinsatserna är av hög rang. Nej, rösterna är inte lika bra som i BioShock eller Heavenly Sword. Och ja, kombinationen är på gränsen till det alltför storslagna och melodramatiska, men det passar historien som handen i handsken och faktum är att det ensamt höjer spelupplevelsen ett snäpp.

Riktigt bra till slut

- men långt ifrån maskinens bästa

Att kalla Halo 3 för en besvikelse är missvisande. Det är trots allt bättra än de flesta spelen där ute, men det har helt klart svaga sidor. Som konsolens flaggskepp imponerar knappast den visuella presentation och den konstanta deja vu-känsla som följer mig under äventyret gör att den där wow-känslan aldrig riktigt infinner sig. Något som däremot inger respekt är onlineläget. Bungie har bevarat de bästa egenskaperna hos de tidigare delarna och kryddat dem med ett antal nymodigheter som troligen kommer att hålla det på Xbox Live-tronen till dess att Xbox 720 anländer. Värt ett köp? Ja, men det är en bra bit ifrån att vara konsolens bästa spel.