I två och ett halvt långa år har Playstation 4-fansen väntat på det första Gran Turismo-spelet till konsolen. Medan de väntat har #Project Cars, #Dirt Rally och (snart) #Assetto Corsa gjort väntan betydligt trevligare. Men i fredags kom äntligen beskedet – #Gran Turismo Sport släpps i november.

GT-seriens skapare Kazunori Yamauchi släppte releasedatumet under ett påkostat event i OS-arenan The Copper Box i nordöstra London. Där fanns Vision GT-konceptbilar att beundra, ett antal Nissan GT-R, Mercedes-AMG GT, Lamborghini och andra fartmonster att provåka och e-sporttävling att beskåda.

Brands Hatch är kärlek på asfalt.

Bakom alla sidoaktiviteter fanns något väsentligare: stationer med tidig spelkod att sätta tänderna i. Men först lite om vad Gran Turismo Sport faktiskt är. Ska vi tro #Polyphony är det varken en prolog eller Gran Turismo 7. Men ser vi på det med kvantitativa glasögon finns ändå fog att kalla det en storväxt prolog: 140-talet bilar, 19 banor, spelformer i både single- och multiplayer och vad som verkar vara en hyfsad satsning på esport. Det har betydligt mer innehåll än i GT5-prologen, men långt ifrån de massiva bilparkerna – över 1000 fordon – i #GT5 och #GT6.

Yamauchi berättar att GT Sport växt innehållsmässigt under resans gång och nu är så stort att det skulle kunna heta Gran Turismo 7. Men det är ett påstående som luktar ganska mycket luftigt PR-snack. För många blir det nog priset som fäller avgörandet för hur man klassificerar spelet.

Det blir någon form av gruskörning i fullversionen, men det fick vi inte testa i London.

Det är en förvånansvärt oslipad version vi får spela. För min egen del förvånar det inte alls; så här långt innan release är sånt fullt normalt, men det är ovanligt att en så pass stor grupp människor får testa den. Självförtroende kanske? Eller kanske en tro att folk är mer förlåtande så här i early access-tider?

Även om problem givetvis kommer fixas oroas jag lite över välkända gamla GT-skavsår. Som ljudet: felmixat, motståndarbilarna låter högre än min så jag hör inte när jag ska växla. Skademodell saknas helt, och även om Yamauchi lovar att det är på gång har studion allt att bevisa på den fronten. På den nya banan Tokyo Express Way, som omgärdas av vägräcken, valllar man sig förbi motståndarna med gasen i botten och använder bilarna framför som broms. Flipper i all ära, men inte här, tack.

Testversionen innehåller omkring 20 bilar. Jag hinner testa en handfull, och jag imponeras av hur olika vissa av dem känns. Rattens force feedback gör skillnad på lättviktiga bakhjulsdrivna kärror som lätt snurrar av, medan Audi R8 greppar vägen med tung pondus. Är man för ivrig på gasen i dedikerade tävlingsbilar blir det naturbesök. Eller omkörning, om du kör i Tokyo. Samtidigt känns det väldigt mycket Gran Turismo 6, och förutom lite vackrare utseende verkar det inte som att klivet till nästa generation Playstation betytt särskilt mycket, åtminstone inte så här tidigt. GT5 och GT6 var duktigt lika varandra, och även om de var bra har jag ingen längtan efter ett likadant spel igen.

Av testversionens sex banor vinner Brands Hatch och Nürburgring Nordschleife undertecknads hjärta, trots att den senare är rätt buggig. Och samtliga lider av låg, hackig framerate, något som med seriens historik i åtanke oroar åtminstone mig. När jag frågar Kazunori Yamauchi vilket framerate-mål de har svarar han utan att tveka:

– 60 bilder per sekund i 1080p-upplösning. Det har varit målet hela tiden. Vi vet att demoversionen är hackig, men vi har flera lösningar som kommer fixa det.

Tokyo-banan funkar inget vidare utan skademodell.

Senare på kvällen möter ett gäng duktigt kompetenta GT-spelare varandra i ett livesänt event (se det här), och spelets e-sportspotential visar sig i sin fulla prakt. Sändningen är överskådlig och växlar snyggt mellan olika förare, med snabbt inklippta repriser av misstag och annat som ger samma känsla som en välregisserad sportsändning. Om Gran Turismo Sport blir stort lär de här funktionerna ha varit en starkt bidragande orsak.

Men även om alla Gran Turismo-spel säljer bra på namnet vill jag ha ut mer av GT Sport, det räcker inte att leva på gamla meriter. Och med Project Cars på banan och Assetto Corsa på gång får Polyphony jobba stenhårt för att göra mer av sin PS4-debut än bara ett nytt, hyfsat bra racingspel. Den 18 november vet vi om de lyckas.