64 spelare släpps av på en ö.

Målet: överleva och kanske till slut hitta ett sätt att ta sig därifrån. Vi har hört och sett det förut – mp-överlevargenren är välbefolkad, och att de släpps som early access på steam snarare regel än undantag.

Men Scum sticker ut en aning, åtminstone på pappret. Anledningen stavas “customization”. Enligt Gamespires och Croteam som ligger bakom utvecklingen, bjuder överlevnad på fängelseön Bagne de Cayenne hittills oöverträffade möjligheter att mixtra och skruva på din karaktär. Av vikt för hur din persona fungerar i spelet är allt från kroppsvikt till hur många tänder du har i munnen.

I trailern för spelet ser vi hur en karaktärs händer skakar – detta är ett utslag av undernäring, som alltså ser ut kunna att få direkta följder på gameplay. En överviktig karaktär i sin tur kanske inte kan springa lika snabbt, men samtidigt har de stora energireserver att ta av och behöver inte äta lika ofta. En tandlös spelare har svårt att tugga i sig viss föda. Kläder ska ha olika egenskaper (vått tyg påverkar till exempel hur du rör dig), och enligt uppgift ska vi bjudas på en samling färdigheter värdigt ett rpg.

Vidare kommer spelare att kunna skapa allianser, och det ska finnas en story som driver allting framåt. Exakt hur mycket dessa lite inslag faktiskt kommer att påverka är såklart omöjligt att säga.

Spelet landar på Steams early access i 29 augusti, och då lär vi återkomma med mer information.