Berättar mer om multiplayer-filosofin.

Diablo IV kommer inte ens att släppas "Blizzard-snart", så efter tillkännagivandet på Blizzcon var tystnaden helt i sin ordning. I februari fick vi en matig kvartalsrapport och nu är det dags igen.

Vi får inga nyheter som direkt välter internet, men väl lite snack om vad man jobbat med och tankar man har inför framtiden. Likt många andra har även Dibbe-folket flyttat produktionen till respektive hemmakontor, men trots detta har man på senare tid genomfört en del spelsessioner. Rapporten är gedigen och hela hittar du här, men låt oss redogöra för några höjdpunkter:

  • Open world – Jo, det finns en linjär storkampanj men man upptäckte att den öppna världen, logiskt nog, öppnar upp för sidospår. Speltester visar att de som gav sig hän åt världen spelade dubbelt så lång tid och ägnade sig åt exempelvis crafting och sidouppdrag. Här finns också läger som du behöver rensa ut från fiender. Låter inte olikt Far Cry.

  • Delad, men farlig värld – Diablo är en helig ko och då världen är delad kan det låta obekvämt för spelare som föredrar ensamhet. Diablo IV kommer dock inte att bli ett mmo, och du kommer bara stöta på andra spelare på vissa platser, som i städer. Även om du bitvis delar världen med andra vill Blizzard att den ska kännas "farlig".

  • Kameravinklar och berättarknep – Teamet vill inte bryta det isometriska perspektivet alltför ofta, och under dialoger kommer kameran zooma in. Viktigare konversationer använder sig av handgjorda animationer. Det kommer finnas mer konventionella mellansekvenser, i spelmotorn, där får du se din spelarkaraktär i rustningen du valt.

Det finns även tankar om progression med mera, så se till att kolla in uppdateringen.

Exempel på mellansekvens i spelmotorn.

Skicka en rättelse
Helt klart. Det finns folk som tycker choklad är äckligt men inte säger man att det är fel!? samma sak här! ;) idag 05:23 Tja, smaken är som baken :) igår 15:44 D3 RoS är fortfarande ett av de bästa aRPGs som finns. Har fullt förtroende för att D4 också kommer bli awesome :) 29/06 De brukar ha många ideer men när slutprodukten kommer som t ex D3 så är det mediokert på sin höjd, ett vanlig Hack and slash utan nya ideer. Tror tyvärr att jag kommer att bli besviken på D4. 29/06 Så länge det blir djupare än D3 är jag nöjd, stort fan av PoE också, men kan tycka en redig cleanup på deras gamla leagues skulle behövas för det är inte helt lätt att förstå hur allt hänger samman där ibland men det var nog offtopic. Diablo 4 kommer... 27/06 Synd. Hade hoppats på en mer delad värld, som ett ordentligt mmo. Inte bara mötas i städer. 27/06 Jag tror att jag förstår vad du menar 🙂#pensionär #trögivärmen 27/06 mapworks är random genererad bana där du får X affixmobs och du får loot beroende hur många negativa affixer du får exempelvis alla mobs har exploderar när dom dör thorns aura har alla mobs. osv osv ju fler du lägger till ju bättre loot får du i vissa... 27/06 Jag håller med dej när det kommer till tid, familj mm, men problemet som jag ser det är att spel idag skall ha så liten livslängd att man förväntas lirat igenom det plus endgame inom 1 år vilket jag tycker är lite väl lite tid. För mej som har småbarn... 27/06 Tycker det ser riktigt kul ut hittills. Blizzard kan ju göra superspel, det vet vi ju, trots senare års fadäser. 27/06