AceZone är ett danskt företag som grundades 2018 med målet att ta fram ett headset för användning på professionella e-sportscener. På den tiden fanns ingen standardlösning för gamingheadset, utan arrangörer experimenterade med olika lösningar, som headsets anpassade för till exempel helikopterpiloter, eller helt ljudisolerade bås på scenen för att stänga ute ljud från kommentatorer och publik i de fullsatta arenorna. Det första stora evenemanget där AceZone var representerade var CSGO PGL Major i Stockholm och sedan dess har deras headsets använts i över 100 e-sportevenemang.
Nu har AceZone tagit fram en produkt till oss ”vanliga” spelare som inte behöver bry oss om 12 000 fans i en arena och inte bara spelar CS2 eller andra tävlingsinriktade spel, en kategori headsets de döpt till ”A-spire”. Som testpilot har jag under ett par veckor använt deras trådlösa variant ”A-Spire Wireless”.
Om testpiloten
Välkommen till FZ:s testpiloter!
FZ:s testpiloter är recensioner av och för medlemmarna. Erfarna entusiaster från forumet får tillfälle att på egen hand provköra de senaste produkterna i gamingvärlden. Trevlig läsning och glöm för all del inte att kommentera!
Testpilot: Fredrik Thorell
Användarnamn: @Shadee
Registrerad: 2006
Plats: Uppsala
Specialitet: Datorer, spel och e–sport
För sisådär 25 år sedan kom Fredriks mor hem med en "kommundator" via ett hemdatoravtal, en riktigt värsting på 166 MHz med 16 MB RAM. Hon hade ingen aning om att denna gråa burk skulle vara startskottet för ett livslångt intresse och göra hennes son till en spelfantast av rang.
Några år senare, i samband med att Fredriks vän fick blixtsnabb ADSL, blev det även dags för LAN-spelande. Kompisgänget samlades i garaget för att njuta av 0,5 Mbps uppkopplingshastighet och spela orimligt mycket Doom 1 och 2, Quakeworld, Half–Life: Deathmatch, Counter–Strike, Worms+, Heroes 2 och 3.
Sedan dess har mängder av spel och gamingprylar passerat Fredriks flinka fingrar. Han har hängt på FZ sedan 2006 och har hunnit med att skriva många inlägg i forumet. Och nu testar han även gamingprodukter i testpilotsprogrammet.
Unboxing och första intryck
A-Spire Wireless kommer i en snygg och stabil förpackning, och det är svårt att inte bli lite imponerad över hur genomtänkt hela paketeringen verkar vara. Från att headsetet kommer ihopfällt i ett separat hårt resefodral till att det finns en kardborreficka inuti fodralet för förvaring av till exempel en laddkabel, samt ett litet fack designat för att hålla 2,4 GHz-dongeln vid transport. Utöver en dongel medföljer även en 90 centimeter lång 3,5 mm AUX-kabel, en 120 centimeter lång USB-C till USB-A-kabel för laddning och en extra ”muff” till mikrofonen.
En sak jag direkt tänker på när jag ser det ihopvikta headsetet är att det finns en risk för att det kommer knaka vid användning eller lossna i kopplingen vid någon av hörlurarna. Att AceZone valt design före funktion. Som tur är verkar min oro vara obefogad – headsetet är gjort av vad som verkar vara en aluminiumram med plastöverdrag vid en del icke-rörliga delar. Visst knakar det lite när jag är relativt våldsam, men när jag viker ihop det på ett normalt sätt eller justerar storleken märks ingenting.
Toppen på headsetet har mjukgörande skum för att underlätta trycket på hjässan. Personligen tycker jag att det ser ut att vara för lite och funderar på om det kan vara tillräckligt vid en heldags spelande.
Att komma igång är enkelt. Efter att 2,4 GHz-dongeln kopplats in i datorns USB-C-port och parats ihop kommer headsetet igång direkt, och jag anser att det ger ett riktigt bra ljud direkt ur lådan utan behov av mjukvara.
Specifikationer och teknik
Egenskap | Värde |
---|---|
Formfaktort | Sluten over ear |
Membranstorlek | 40 mm |
Trådlösa protokoll | Låglatens 2,4 GHz, blåtand v5.4 |
Anslutning | Trådlös, blåtand LE audio, USB-c, AUX |
DAC | Ja, 24-Bit/384kHz |
Kompatibilitet | PC, MacOS, PS4, PS5, Nintendo Switch, iOS/iPadOS, Android |
Frekvens | 20 Hz - 20 kHz |
Mikrofon | Brusreducerande, röstförbättrande, "flip-to-mute" |
Tillbehör | USB-c dongel, USB-c till USB-a laddkabel, 3.5mm AUX kabel, skyddsfodral, extra muff till mikrofonen |
Batteritid | 35 timmar |
Räckvidd | Minst 12-15 meter och genom en betongvägg enligt egna tester. Hittar ej officiell uppgift |
Vikt | 270 gram |
Ovan är ett urplock egenskaper och funktioner som A-Spire Wireless har, för fullständig information se även deras produktsida.
En sak att lägga extra märke till är A-Spires brusreduceringsteknik. Headsetet kommer utrustat med det som AceZone kallar avancerad hybrid aktiv brusreducering, speciellt designad för spelande. På engelska ”Advanced Hybrid Active Noise Cancellation” (försök säga det tio gånger i rad snabbt!), där Active Noise Cancellation förkortas till ANC.
Det här hävdar AceZone är en vidareutveckling av den numera standardiserade ANC-tekniken som finns i de flesta högkvalitativa gamingheadsets. Tekniken är till för att filtrera bort oönskat inkommande och utgående ljud för att skapa en renare ljudbild. En bild säger mer än tusen ord, så se AceZones egen förklaring nedan.
Mjukvara
AceZones A-Spire fungerar utan mjukvara, men det finns en Android/iOS-app för att sköta alla inställningar. Ett något udda val att ha en app till telefonen för att göra justeringar istället för ett traditionellt program på datorn. Detta kan bero på AceZones inriktning mot proffsspelare och de restriktioner som finns på turneringsdatorer. Frågan är om det är ett bra val även för oss vanliga dödliga gamers?
I mjukvaran finns en equalizer med ett gäng förinställda profiler för olika spel som Counter-Strike 2, Call of Duty med flera. Jag tycker att det är lite dåligt med förvalda profiler, men under testets gång kommer en firmware-uppdatering som lägger till fler förgjorda profiler, till exempel speciella bas-lägen och olika typer av musikrelaterade profiler. Det finns även en A-Z Gaming-profil som inte går att justera och som jag inte ser någon mening med. Det är en vanilla-inställning som är identisk med att skapa en ny profil.
I mjukvaran finns även inställningar för sidetone (höra sin egen röst i headsetet), Transparency (släppa igenom utomstående ljud till headsetet), ANC (justera hur ANC fungerar) och Outside Mode (filtrerar bort vind med mera) samt inställningar för olika typer av glasögon. Det går även att ställa in en standby-timer för hur länge headsetet ska vara igång när det inte används. Appen visar även kvarvarande batteri.
Utöver den här appen har AceZone en separat app för uppdatering av dongeln och själva headsetet. Den här appen finns att ladda ner till datorn via Microsoft Store eller till telefonen.
Jag är inte helt övertygad om att ha headsetets mjukvara som en app på telefonen. Det strular en del för mig med kopplingen och att få igång allting från början. Jag hade även problem med uppdateringen av hårdvaran innan jag fick det att fungera.
Här ska jag däremot slänga in en brasklapp att det kan vara handhavandefel. Jag har en telefon från tidigt 2020 och är en gubbe som mest använder telefonen för att fotografera, slösurfa, skicka bilder/SMS och ringa. Jag använder helt enkelt inte så många appar vanligtvis.
Användande
Mikrofon
För min del är mikrofonen det första jag provar med ett nytt headset. Ljudet är viktigt, som ni på FZ har noterat i en omröstning, men är mikrofonen dålig faller hela headsetet i min mening. Jag spenderar nämligen en hel del tid vid datorn, bara hängandes på Discord och snackar skit, ibland i samband med att jag gör andra saker i lägenheten.
När jag dyker in i Discord första gången får jag respons från kompisarna att det låter skarpare och tydligare än headsetet jag vanligtvis använder. Enligt feedback läcker inget oönskat ljud igenom när jag använder röstaktivering, trots att jag rör mig i lägenheten och till exempel spolar vatten, plockar fram saker ur kylen eller tömmer diskmaskinen.
Däremot, när jag undersöker noggrannare, ser jag att det verkar som att jag sänder en hel del "skräpljud", trots att jag inte gör det. Headsetet verkar filtrera bort ljudet, men Discord noterar fortfarande att något sänds. Ingen stor grej – det är inte ofta Discord-fönstret är aktivt på skärmen, men det kan ge upphov till missförstånd.
Den inbyggda Outside Mode-funktionen fungerar över förväntan. Trots relativt kraftig blåst, 8–15 m/s enligt SMHI, och ett passerande blåljus får jag feedback från kompisen jag pratar med att ”det hörs igenom lite, men inte så att det är störande. Rösten låter klart och tydligt”.
Mikrofonen kan stängas av genom att föra armen hela vägen uppåt. A-Spire spelar upp en röst i headsetet som informerar om att mikrofonen nu är avstängd, och sedan igen att den är aktiv när jag för mikrofonen neråt igen. Personligen tycker jag att AceZone hade kunnat justera så att mikrofonen stängs av tidigare än helt rakt uppåt – det hade räckt med kanske 45 grader eller liknande.
Kåporna
Kåporna är sköna att ha på sig, och trots långa sessioner märker jag inte av att öronen blir varma, att jag får ont eller att det blir obekvämt. För mina öron passar A-Spire perfekt, men jag misstänker att kåporna kan vara för små för den med lite större öron.
Inneslutningsförmågan är riktigt bra. Grannen under mig har ett evighetsprojekt med renovering av sin lägenhet, så det är en trevlig upptäckt att med lite ljud i kåporna utestängs det allra mesta av bankandet.
I början av recensionen nämner jag ett orosmoment – att headsetet skulle göra ont på hjässan eftersom det såg ut att vara för lite skyddsskum. Efter ett par långa sessioner kan jag konstatera att så inte är fallet. Skummet, den låga vikten och det faktum att kåporna sitter tight och absorberar en del av vikten gör att jag inte känner av någonting överhuvudtaget på hjässan – trots att jag är flintis!
Fysiska knappar
A-Spire har två knappar på vänstersidan och tre på högersidan. Förutom den ovan nämnda knappen på vänster kåpa för att ändra mikrofonens inställning sitter även en av/på-knapp där. På den högra sidan finns volym upp och ner samt en play/paus-knapp.
Jag är skeptisk till AceZones placering och funktioner för knapparna samt att det inte finns någon möjlighet att ändra inställningarna för dem. Mjukvaruuppdateringar kan lösa det mesta, medan andra saker kanske är specifika för hur jag använder headsetet och inte påverkar dig som läser. Jag vill ändå lyfta min upplevelse med A-Spires fysiska knappar.
Av/På-knappen: För att starta headsetet, eller åtminstone få en röståterkoppling att headsetet är igång, måste jag hålla in knappen i cirka fem sekunder – vilket känns som en evighet. Cirka 2–3 sekunder hade räckt.
ANC-knappen: Som jag skriver ovan är den här knappen till för att ändra hur mikrofonen beter sig, men ändringen jag gör med den fysiska knappen följer inte med i appens mjukvara. Trots att jag justerar till att använda Transparency ser den funktionen fortfarande ut att vara avstängd i appen. Om knappen hålls in startas Bluetooth-kopplingen.
Volym och play/paus-knapparna: Det kan vara en vanesak, men att ha volymknapparna på högersidan känns för mig fel. Att behöva släppa musen för att justera volymen är enligt mig inte optimalt. Dessutom blir det så att jag styr mikrofonen med vänsterhanden och volymen med högerhanden. Jag tycker att det hade varit en fördel att kunna styra både inkommande och utgående ljud med vänsterhanden.
Volymknapparna har förbestämda volymhopp per tryck, och det är inget jag kan justera. Beroende på aktuell volym höjer eller sänker ett tryck volymen mellan 4–10 %. Det finns även en funktion för att använda volymknapparna för att byta låt om knappen hålls in. För tillfället fungerar dock inte den här funktionen utan att först höja eller sänka ljudet, en känd bugg som AceZone arbetar med.
Play/pause-knappen, som sitter mellan volymknapparna, används förutom att starta/stoppa musik även för att svara på samtal vid multikoppling. Precis som med volymen känns det för mig konstigt att använda högerhanden för att styra den funktionen.
Tillägg: Alla knappar har en bra känsla, kräver lagom med kraft för att aktiveras och har en tydlig skillnad i utformning. Det är noll procents risk att en knapp trycks in av misstag eller att en knapp misstas för en annan. Jag gillar även att ha riktiga knappar för att höja och sänka volymen istället för ett hjul, eftersom jag tidigare upplevt problem med att råka höja eller sänka volymen av misstag.
Allt som allt gillar jag verkligen knapparna, men jag är inte helt övertygad om deras placering och hoppas att framtida mjukvaruuppdateringar löser en del frågetecken som finns idag.
Ljudet
Nu har vi kommit en bra bit in i recensionen, och själva ljudet har jag inte nämnt så mycket om, men det är dags att gå in på kärnan av varför du sitter här och läser. Jag gjorde ett val i början av recensionen att bara använda de förvalda profiler som finns i appen – främst för att jag, helt ärligt, inte har koll på hur jag ska justera en equalizer för att få fram ett så bra ljud som möjligt.
E-sport AceZone kör hårt med annonsering i e-sportsammanhang och att deras headset gör det möjligt att höra ljudet i spelet på ett tydligare sätt, vilket kan ge en fördel till den som använder deras headset.
Under de senaste veckorna när jag spelat CS2 har jag tydligt märkt att jag hör bättre var fotstegen kommer ifrån och även tidigare än med mitt vanliga headset. För mig har det här gjort en stor skillnad, och jag vågar nu tydligare avisera var fienderna kommer ifrån, hur nära de är och hur många de är. Det enda jag gjorde var att aktivera Counter-Strike 2-profilen i appen.
I övrigt har jag inte spelat några mer tävlingsinriktade spel, men det finns profiler för Apex Legends, Call of Duty, MOBA och fightingspel.
Single-Player:
Även om AceZone startat med ett fokus mot e-sportscenen ska det här headsetet vara till för alla typer av spel. Under veckorna har jag därför testat lite olika spel.
Call of Duty
För att få en känsla för explosioner och action spelade jag det senaste Call of Duty och blev positivt överraskad över hur bra ljudet från A-Spire Wireless bidrog till att öka inlevelsen. Ljuden hörs tydligt, och det är bra balans mellan de olika ljudelementen. Även med relativt hög volym upplever jag inget sprakande eller andra problem.
Skotten från de olika vapnen låter bra – både mina egna och fiendens skott som viner förbi mig. Explosioner låter riktigt tillfredsställande, och ljudbilden från min bazooka när missilen går iväg tills den träffar sitt mål skapar ett litet leende på läpparna.
Jag använde inte den förvalda COD-profilen utan en som heter "Bassboost". Jag antar att COD-profilen är till för tävlingsinriktat spelande och inte single-player, för jag tyckte ljudet i COD-profilen var lite "tamt"
World Rally Chapionship 9
Jag är ingen van racingspelare men har lagt lite tid i WRC9 för att få en känsla av hur A-Spire hanterar motorljud.
Det finns ingen förvald profil för racingspel, men jag hoppade runt mellan olika profiler och fick ett ganska tillfredsställande ljud. Som sagt, jag är ingen racingspelare eller rallyentusiast, men jag kan notera att jag enkelt hör när motorn är skadad och inte går som den ska. Jag tycker även att motorljudet låter bra, men det är inte någon större skillnad jämfört med mitt vanliga headset.
Allt som allt tycker jag att det är en bra balans mellan motorljud och kartläsaren. Jag har inget att anmärka på, förutom att det hade varit trevligt med en förvald profil för racingspel.
God of War
Ett spel med lite mer dialog blandat med action är God of War, och även här har jag inget att klaga på. Det var lite svårt att hitta rätt profil, men jag landade ändå i samma Bassboost-profil som jag har använt i princip hela tiden. Jag är lite svag för bas, och A-Spire ger en bra basupplevelse.
Vid dialoger med Atreus (eller "Boy", som Kratos oftast säger) hörs Kratos rispiga röst tydligt, oavsett hur jag har kameran vinklad. I mer stressade situationer kan jag enkelt notera varifrån Atreus skriker på hjälp.
Utan att gå in på för mycket spoiler finns en bossfight ganska tidigt i spelet som pågår ett tag och innefattar flera olika delfighter, varierande dialoger, rasande berg, mellansekvenser med mera. Jag tycker att A-Spire återger ljudet väldigt likt en film och inlevelsen är från min sida total.
Musik: Jag lyssnar en hel del på musik när jag är hemma, uteslutande i hörlurar, eftersom jag gillar att stänga ute eventuella andra ljud och slipper oroa mig för att någon granne skulle klaga.
Generellt är jag nöjd med hur musiken återspeglas. Den "klassiska" Crab Rave, som Linus Tech Tips alltid använder i sina tester, återger både diskant och bas på ett bra sätt. Med Bassboost blir det lite tryck i basen, som självklart inte kan jämföras med ett par riktiga studiolurar, men för att vara ett headset gjort för spelande tycker jag att det är godkänt.
Playstation 5
A-Spire kan kopplas till flera olika enheter, och för min del har jag, förutom PC, provat PS5 och Android.
Att ansluta till PS5 går snabbt och smidigt, oavsett om jag väljer att använda den medföljande AUX-kabeln som kopplas till handkontrollen eller den trådlösa dongeln. Headsetet har möjlighet att använda PlayStations 3D-ljud, och det går enkelt att skapa en egen profil. En sak att notera som är positivt är formen och storleken på dongeln, som gör att den kan vara inkopplad i PS5-konsolen samtidigt som en annan kabel är inkopplad för laddning.
Om det kändes lite udda och problematiskt med en app för att styra ljudet vid spelande på PC, så kommer appen verkligen till sin rätt här. Att kunna justera ljudet i realtid i en app för att anpassa ljudbilden till spelen på konsolen tycker jag är lite av en gamechanger för konsolspelande med hörlurar/headset.
Android
Under testperioden har jag haft headsetet kopplat till min Android-telefon samtidigt som en annan primär ljudkälla. Generellt har det fungerat bra. Om telefonen ringer pausas ljudet från den primära källan automatiskt, och det går att svara via play/pause-knappen på högra kåpan.
Om det är ett lite längre samtal har jag dock svårt att få tillbaka ljudet från den primära källan. Headsetet är kopplat och rätt valt i ljudinställningarna, men det hörs ändå ingenting. Lite trixande löser det, som att byta ljudkälla och sedan byta tillbaka, eller att starta upp ett nytt webbläsarfönster och spela något via YouTube Music. Varför detta händer har jag ingen aning om.
Pris
et är dags att adressera elefanten i rummet när det gäller den här typen av premiumprodukter, nämligen priset. Jag säger absolut inte att headsetet är överprisat. A-Spire Wireless är ett högkvalitativt headset med en grym mikrofon, den bästa aktiva brusreduceringen jag har provat, kåpor som ger bra inneslutning och ett ljud som är riktigt imponerande.
Headsetet är också bättre än något annat headset jag har testat och innehåller, förutom ovanstående, en hel del imponerande teknik. Det som står på deras hemsida stämmer verkligen – av vad jag har märkt är ingenting ”säljsnack”.
Med det sagt: Headsetet kostar i skrivande stund 4 200 kr (aktuellt pris hittas på AceZones hemsida), och jag har aldrig tidigare använt ett headset i den här prisklassen. I den här prisklassen finns en hel uppsjö av alternativ, och det är omöjligt att jämföra alla eller säga vad som är bäst eller mest prisvärt för just dig. Headset är högst individuellt, eftersom vi alla hör olika.
Slutsats
AceZone A-Spire Wireless är ett riktigt bra headset, därom råder ingen tvekan. Headsetet är snyggt och bekvämt med en avskalad design. A-Spires låga vikt i kombination med de mjuka, bekväma kåporna gör att även längre spelsessioner inte lider av obekväm tyngd på hjässan. Jag upplever inte heller något problem med varma öron, trots att kåporna har en bra inneslutningsförmåga. Ett stort plus är också att ett resefodral medföljer för headsetet.
Den tillhörande mjukvaran är avskalad och enkel att få en överblick över och lära sig. Att ha en app för mjukvara är exemplariskt för den som använder headsetet på flera olika enheter eller bara till sin konsol. Ibland sammanfaller däremot inte det som står i appen med de justeringar jag gör med de fysiska knapparna. AceZone arbetar aktivt med mjukvaran och under testperioden har jag fått två firmware-uppdateringar som bland annat lagt till flera förvalda profiler i programmets equalizer. Jag hoppas att fler förgjorda profiler för andra spelgenrer tillkommer framöver.
Mikrofonen och brusreduceringen är av högsta kvalitet och allt fungerade direkt ur boxen. Inställningen för utomhusläge gör att mikrofonen fungerar utan problem för telefonsamtal utomhus. Den automatiska mutefunktionen fungerar bra, men funktionen hade kunnat aktiveras lite tidigare än vid helt upprätt läge. För egen del är detta den bästa mikrofonen jag någonsin har använt i ett headset.
Ljudet är bra direkt ur boxen för vardaglig användning, och med hjälp av förgjorda ljudprofiler går det enkelt att hitta rätt inställning till det mesta. Den som är kunnig kan skapa egna profiler, och headsetet ger live-feedback på ändringarna som görs. Mest imponerad är jag över ljudbilden i CS2. Framför allt är det fotstegen som sticker ut, men även skott och andra ljud går enkelt att identifiera vad gäller riktning och avstånd. För andra typer av spel tycker jag att kåpornas inneslutningsförmåga samt ljudets kvalitet och omfång bidrar till en ökad inlevelse.
Allt som allt, om du har normalstora öron och letar efter ett högkvalitativt, lättviktigt, trådlöst headset med riktigt bra brusreducerande mikrofon och bekväma kåpor med hög inneslutningsförmåga, kan AceZone A-Spire Wireless vara något för dig.
- +Design och bekvämlighet
- +Mikrofonens kvalité och brusreducering
- +Ljudtekniken
- +Kåpornas inneslutningsförmåga
- +Medföljande resefodral
- +Mjukvara som app på telefonen och aktivt utvecklingsarbete
- -Mjukvara som app på telefonen
- -Få inställningsmöjligheter för de fysiska knapparna
- -Placeringen av de fysiska knapparna på kåporna