Efter många heta och långa forumdiskussioner om vilken tidpunkt den klassiska versionen av World of Warcraft ska utspela sig i, har vi äntligen fått svar. Drums of War heter patchen, vilket enligt utvecklarna representerar den mest färdigställda versionen av vanilla-wow och släpptes 22 augusti, 2006.

Utvecklarna berättar också att de har tänkt mycket på just hur klassisk de egentligen vill vara. Är det till exempel rätt att försöka återställa all kod, inklusive buggar och backend-strul bara för att få en sådan genuin upplevelse som möjligt. Svaret är troligtvis inte.

“…this would inherently include classic systems like skill ranks, old quests and terrain, talents, and so on, while later features like Transmog and Achievements would effectively not exist because they were entirely absent from the data. After weeks of R&D, experimentation, and prototyping, we were confident we could deliver the classic WoW content and gameplay without sacrificing the literally millions of hours put in to back-end development over the past 13 years.”, säger en utvecklare i en developer update.

Det betyder i sin tur att Blizzard nog väljer att leverera en utseendemässigt snarlik upplevelse, men vad som sker bakom kulisserna skulle kunna definieras som ett helt nytt spel.