Det är sommarföljetongsfredag, kära FZ-läsare, och vid det här laget vet ni ju hur det funkar. Förra veckan röstade ni fram Playstation 2 som 00-talets bästa spelkonsol med 36% av rösterna och nu har det blivit dags att avhandla nutiden, 10-talet! Sony, Nintendo och Microsoft stiger återigen upp i ringen för att tävla om era röster.

Nu kör vi!

Konsol

Sålda enheter

Största spelet

Wii U

13,56 miljoner

Mario Kart 8

Playstation 4

73,6 miljoner

Uncharted 4: A Thief's End

Xbox One

~ 30 miljoner*

Playerunknown's Battlegrounds

Nintendo Switch

17,79 miljoner

Super Mario Odyssey

* Microsoft har inte delat med sig av försäljningssiffror för Xbox One sedan 2015. Våra siffror baseras på ett uttalande från EA-chefen Andrew Wilson, som påstod att Sony och Microsoft tillsammans sålt 103 miljoner enheter i slutet av 2017.

Wii U

Nintendo satte nivån direkt. När man under sin sista presskonferens på E3 visade upp Wii U för världen följde kollektiv förvirring. Var det en ny Wii-kontroll? Ett tillbehör? En ny konsol? Nej. Nej. Ja. Nintendo lade allt krut på att visa Wii U Gamepad och glömde i ivern bort konsolen. Det blev inte mycket bättre när man glatt demonstrerade alla Wii-tillbehör som fungerade på Wii U.

I november 2012 släpptes till sist Wii "Who?" och Nintendos största misslyckande blev snart ett faktum. 13,5 miljoner krängda konsoler kan jämföras med Wii-siffran 101 miljoner. Faktum är att antalet totalt sålda spel landade på 96,5 miljoner. Tredjepartsstödet dog i takt med hypen.

Wii U hade ljusglimtar. Touchskärm-kontrollen gav upphov till en rad säregna spelupplevelser med dubbla skärmar: Super Mario Maker, ZombiU, Rayman Legends. Nintendo stöttade förstås upp med sina storkanoner (nu i HD!): Super Mario 3D World, Pikmin 3, Mario Kart 8, Super Smash Bros. Färgglada skjutaren Splatoon blev den stora nykomlingen, och en stor nyhet blev Skylanders-ish-satsningen Amiibos, som till skillnad från konsolen sålde hejdlöst.

Playstation 4

Sony hade mycket att bevisa med uppföljaren till Playstation 3, som trots att den faktiskt kom ikapp och gick om Xbox 360 på slutet sågs som något av en fadäs för den japanska elektronikjätten. Den här gången var Sony redo och gjorde allt rätt från början. De lyssnade på utvecklare när de tog fram den PC-liknande arkitekturen och de tittade på Microsoft när de gjorde bort sig med presentationen av Xbox One.

Resultatet blev en konsol som var mer kraftfull än Xbox One, var dessutom tusenlappen billigare och fokuserade på spel istället för amerikanskt tv- och sportutbud. Försäljningen tog också fart ordentligt, och Sony kunde förlita sig på att tredjepartsutvecklare släppte tunga speltitlar utan att själva behöva elda på efterfrågan med egna titlar. Tunga pjäser som Uncharted 4: Thief's End släpptes först 2018, och andra kioskvältare som Horizon: Zero Dawn och God of War (2018) släpptes så sent som våren 2017 respektive 2018.

Under resan fram till detta kunde Sony dock förlita sig på att tredjepartsföretag släppte exklusiva spel till Playstation 4, delvis för att det länge inte var finansiellt försvarbart att utveckla för Xbox One också. Fantastiska titlar som Bloodborne och Persona 5 fick sällskap av uppdaterade versioner av föregående generationers storsäljare, såsom The Last of Us Remastered och Shadow of The Colossus. Och just ja, The Last Guardian släpptes till slut.

Playstation 4 representerar också första gången som en stationär konsol uppgraderas mitt i livscykeln med Pro-variantens uppgraderade egenskaper. Den håller plattformen vid liv, och i skrivande stund har Sony nyligen rapporterat att företaget skeppat över 82 miljoner konsoler. Det gör det ganska troligt att konsolens försäljning kan överstiga 100 miljoner enheter innan den slutar produceras. Väl spelat, Sony.

10-talets giganter. Och Wii U.

Utmanare och förlorare

2010-talet har varit årtiondet då trion Sony, Microsoft och Nintendo fått härja helt ostört. Några få utmanare har dykt upp, men försvunnit så pass snabbt att de knappt ens registrerats på radarn. Den Android-baserade och Kickstarter-finansierade konsolen Ouya lovade stordåd, men levererade tveksam byggkvalitet och ett klent spelutbud som dessutom var av lika tveksam kvalitet som konsolen.

Nvidia gjorde också ett försök att slå sig in på marknaden med den bärbara spelkonsolen Nvidia Shield samt mediacenter-enheten och tillika spelkonsolen Shield TV, utan att lyckas få någon större marknadsnärvaro. Nvidia fick dock revansch då exakt samma krets som används i Shield TV kom att bli hjärtat i Nintendos framgångssaga Switch.

Detta har också varit årtiondet då mini-versioner av gamla konsolfavoriter släppts och blivit storsäljare (hej NES och SNES Mini), och det har fått fler att haka på trenden. Atari planerar att släppa den PC- och Linux-baserade konsolen Ataribox i början av 2019, som utöver gamla spel även ska komma att hysa nya spel. Det återstår att se hur lyckad och framgångsrik den blir.

Xbox One

Efter den lovande starten med Xbox och framgångarna med Xbox 360 var förväntningarna höga på Microsoft: Vad skulle de bjuda på härnäst? Maj 2013 skulle vi få svaret på det, men Xbox One skulle inte visa sig vara konsolen många längtat efter.

Avtäckandet av Xbox One var något av en katastrof. Konsolen presenterades mer som ett multimediacenter än en spelkonsol. Samtliga spel skulle knytas till Xbox Live-kontot, som sedan kunde spelas utan skiva på andra konsoler. Baksidan av detta var att konsolen var tvungen att synkronisera alla spellicenser varje dygn, något som retade gallfeber på många konsumenter. Kinectkameran var också tvungen att vara inkopplad i konsolen i alla lägen, något som rimmade illa med den pågående debatten om övervakning och insamling av användardata.

I juni samma år gick Microsoft ut med ett nytt pressmeddelande; Xbox One skulle använda samma system för att köpa, sälja och dela spel som föregångaren Xbox 360. De backade också på Kinect-kravet, men skadan var till viss del redan skedd. Antiklimaxet som var avtäckandet av Xbox One skulle synas på försäljningssiffrorna.

Efter ett par skakiga första år skulle det dock vända åt det positiva för Microsoft. Den gamle chefen Don Mattrick byttes ut mot den karismatiske Phil Spencer. Företaget satsade stenhårt på bakåtkompatibilitet, släppte den tekniskt imponerande modellen Xbox One X samt den relativt nya tjänsten Xbox Game Pass, en betaltjänst där man får tillgång till ett helt bibliotek av spel. Glömma får man inte heller göra den av gudarna smidda Elite-kontrollen.

På spelfronten ser det dock fortfarande lite blekt ut för Xbox One, speciellt om man jämför med närmsta konkurrenten Playstation 4. Långlivade serier som Halo, Gears of War och Forza har tappat lite av sin stjärnglans och nya IP:n har det varit få av. Kanske får vi se en ändring av det framöver, då Microsoft storsatsat på nya förstahandsutvecklare.

Switch

Switch får Wii U att framstå som en prototyp, men det är långt ifrån hela sanningen. Till skillnad från föregångaren jobbar inte Switch med dubbla skärmar på en gång, utan är en hybrid. Antingen dockar du konsolen och spelar på tv:n, eller så plockar du ur den och får en bärbar konsol med sådant kraft att den förmodligen skyndat på 3DS-pensionen med ett par år.

Största skillnaden med Switch jämfört med Wii U är tveklöst framgången. Som sin vana trogen är Nintendokonsolen inte i närheten av specifikationerna hos Playstation 4 eller Xbox One (än mindre PS4 Pro och Xbox One X) men förväntar man sig det har man missat hela poängen. Debutåret för Switch visar med eftertryck att det inte var många som missade poängen.

17,8 miljoner på ett år är mer än Wii lyckades med under hela sin livstid. The Legend of Zelda: Breath of the Wild (debuttitel) och Super Mario Odyssey (hösttitel) nosade båda på tidernas högsta snittbetyg, och under första året stärktes bredden ytterligare av Splatoon 2 (shooter), Mario Kart 8 Deluxe (racingpartaj), Xenogears Chronicles 2 (JRPG), Arms (beat 'em up med twist). Tredjepartsstödet var bra – Mario + Rabbids Kingdom Kingdom Battle, Doom, Skyrim – och indiestödet strålande: Stardew Valley, Steamworld Dig 2, Golf Story, m.fl.

År två har dock börjat trögt, men Nintendo Labo och Octopath Traveler har varit i ljusglimtar, och chansen finns att det exploderar i vinter med Pokémon och Super Smash Bros. Ultimate.

Samtidigt på PC...

Under 10-talet har utvecklingen på PC-sidan inte varit oerhört spännande, åtminstone inte under merparten. Intel har dominerat nästan hela årtiondet och den resulterade dominansen har lett till att de kunnat fokusera på mer energieffektiva processorer till bärbara och fläktlösa enheter, med avkall på prestandamässiga och tekniska framsteg för PC-spelsentusiaster.

Detta ändrades dock i och med att AMD efter många års irrelevans rusade tillbaks med besked i och med lanseringen av Ryzen-processorerna under 2017. Det gjorde inte bara AMD prestandamässigt konkurrenskraftiga igen, det eldade också på Intel att för första gången på länge öka antalet kärnor i konsumentprocessorer (och sänka prisnivåerna för desamma). På grafikkortsfronten har Nvidia dominerat merparten, där Pascal-generationen som introducerades 2016 fortfarande regerar i skrivande stund.

På mjukvarusidan medförde 10-talet introduktionen av lågnivågränssnitt som DirectX 12 och Vulkan, vars utlovade potential ska leda till mer konsol-likt utnyttjande av hårdvaran. Detta är dock fortfarande i ett tidigt stadie. Det har släppts en saftig samling suveräna spel på PC-plattformen under 10-talet, men några som förtjänar at lyftas fram särskilt innefattar bland annat The Elder Scrolls V: Skyrim, Player Unknown's Battlegrounds (eller Fortnite om man så vill), Dota 2 och ett flertal expansioner till World of Warcraft.

Missa inte nästa veckas artikel, då vinnarna från alla tidigare årtionden går upp mot varandra i en slutgiltig omröstning! Vilken konsol röstar ni fram som den bästa genom alla tider? Spännande så det förslår!