Dean Hall är främst känd som skaparen av DayZ, och nu jobbar han för fullt med sitt survival-spel Icarus. Spelet var ursprungligen menat att bli ett free 2 play-spel, men nu har Hall och hans Rocketwerkz kovänt och sagt att så inte blir fallet.

På en förhandsbokningssida som de lade upp under gårdagen skriver de:

When first announced in June 2020, game runner Dean Hall hoped that Icarus could be free-to-play in order to bring the survival gaming genre to as many gamers as possible. Ultimately RocketWerkz has decided to make it a paid product.

"We didn’t want the business model to get in the way of the game experience. We also heard loud and clear from our community that they wanted to avoid the pitfalls of free-to-play. We want Icarus to continually evolve as a living game, always adding new session challenges and game modes. We think regular chapters and content updates are a great way to deliver that."

Fans ska alltså ha uttryckt oro angående de problem som free 2 play-konceptet medför, och utvecklaren ville inte att finansieringsmodellen skulle komma i vägen för upplevelsen. Spelet ska istället kosta €24,99, alternativt €84,99 om man väljer deluxeutgåvan som inkluderar två kommande DLC-kapitel vid namn New Frontier och Dangerous Horizons. Dessa och kommande DLC-kapitel ska inkludera nya miljöer, fiender och kartor.

Spelet är sessionsbaserat och går ut på att överleva, bygga och framförallt hitta dyrbara resurser att ta med sig upp till en rymdstation när den aktuella spelomgången är över, vilket kan handla om allt från timmar till veckor. Det är helt PvE-fokuserat och upp till åtta spelare kan lira tillsammans.

Släppdatumet är satt till 13 augusti och det kommer till PC.