Dean Hall blev ett stort namn i spelbranschen när han utvecklade #Dayz. Nu har han lämnat #Bohemia Interactive och utvecklar #Ion – ett mmo-spel som utspelar sig i rymden, men inte ska jämföras med Star Citizen eller EVE Online.

Mer om detta och mycket mer blir det i en matig intervju med honom hos Polygon. Väldigt mycket snack handlar om early access, och Hall delar med sig av erfarenheter och varnar för särskilda fallgropar som är vanliga att trilla i. Bland annat är det viktigt med en stabil road map under utvecklingen – något som saknades när han styrde utvecklingen av Dayz. Han reflekterar kring för- och nackdelarna och konstaterar att han helt sonika "både älskar och hatar early access".

Vi får också veta mer om samarbetet med #Microsoft och deras Xbox Game Preview som liknar early access. Och att Dean Hall och alla de andra utvecklarna kommer ha karaktärer i världen i Ion, och att vi kan döda dem och stjäla deras njurar.

Läs hela intervjun!

Fan va ni bashar honom tycker dayz är helt underbart både modden och SA så många timmar man plöjt ner i det, känslan när man har en lång eldgivning i nån skitstad =) 05/07 jävla moddare som spelar viktig .skiter i han fullständigt 05/07 Fel. Utvecklarna lovar saker om de får si- och så mycket pengar. När det är uppnått, sätter de ett nytt mål, om och om igen. Spelarna kräver ingenting, bara att de löften som lovats, uppfylls. Precis som man köper ett 'retail' spel, läser på baksidan... 05/07 Haha, precis min tanke - sågad vid knäskålarna. :) 05/07 Jag föredrar alphan framför retail. Nu har jag iofs inte kört minecraft på flera år, men alphan var riktigt simpelt och kul. 04/07 Är det någon mer än jag som tycker att det är nåt som inte står rätt till när DayZ var 1:a på Steams försäljningslista jättelänge och nu är det ARK. Spelen är ju inte ens klara. Jag gjorde misstaget (i mina ögon) att köpa Minecraft under alphan. Jag spe... 04/07 +1. Riktig jävla sumpmark det där. 04/07 Man borde sluta marknadsföra spel som DayZ, som har varit i early acess i flera år. Man borde sluta marknadsföra dom flesta survivalspel i early access ölverhuvudtaget, när jag tänker på det, då fruktansvärt få blir klara. Någonsin. 04/07 Jag menar inte nödvändigtvis att ursäkta honom, men jag tycker helt klart inte att all skit han får är hundra procent rättfärdigad. Exempelvis så är han inte ansvarig för hur sakta spelet utvecklas i nuvarande stadiet då han inte är en del av projektet... 04/07 Jag förstår vad du säger, men jag köper inte ditt ursäktande åt han.. Dean Hall blev så utbränd av att leverera en stand alone version av spelet som han senare cashade in EA-$$$$$ att han slutade på BI för att börja utveckla ett MMO? DayZ utvecklas så... 04/07
Skicka en rättelse