Än så länge vet vi väldigt lite om Dead Space re-maken, men det vi fått veta är att spelet kommer byggas om helt från grunden i frostbite-motorn samtidigt som det kommer att återanvända storyn och strukturen från gamla spelet. Roman Campos-Oriolo säger även att de snabba SSD-hårddiskarna som sitter i både PS5 och Xbox Series X/S kommer göra att spelet får en sömlös upplevelse utan laddningstider.

"Our intention is to offer a fully unbroken experience, it will be an uninterrupted sequence shot, from the start screen to the end credit, without interruption,"

Art directorn Mike Yazijian säger att de kommer hedra originalet, men samtidigt så kommer de även ta bort saker från spelet som de inte anser fungerar idag. Det är dock oklart om vad exakt de kommer ta bort, men så har säger Yazijian:

“Do away with some things that don’t work, and make sure the game stays relevant to modern audiences,”

“The main source of inspiration, is the original vision for Dead Space. We make sure we’re following the story, the art direction, everything, out of respect for the original game."

Spelet kommer släppas till PC, Xbox Series X/S och Playstation 5. Exakt release-datum är ännu obekräftat, men de siktar på hösten 2022.