Star Citizen har ett eget årligt konvent vid namn Citizencon, där de i år bland annat avslöjade att det singleplayer-baserade systerspelet Squadron 42 nu är funktionsmässigt komplett och har påbörjat sin poleringsfas, vilket sedan åtföljs av optimering och stabilitetsförbättring. Men de visade även upp en video som demonstrerade de senaste uppdateringarna och möjligheterna med spelmotorn Starengine.
Nu har de släppt en något polerad version av denna video, som bland annat inkluderar hastigheten vi färdas i såväl som hur många kilometer vi betat av. Som sig bör börjar den i rymden, varpå det bär av till den företagsägda planeten Microtech för en titt på dess huvudstad och de olika miljöer planeten består av.
Senare i videon får vi se motorns imponerande molnteknik såväl som vattenfysik, förstörelse, tygsimulering och "dynamiska generering av svett och tårar".
Starengine är i grunden Cloud Imperium Games vidareutveckling av Lumberyard, som i sin tur är en gren av Cryengine. De har lagt ner mycket arbete för att få motorn att fungera med de gigantiska utrymmen som spelet kräver, samt att möjliggöra för spelare att spela tillsammans i stora antal.
Något släppdatum för Star Citizen har vi inte, och än lär det ta några år innan det är redo för ett faktiskt släpp. Alfaversionen rullar dock på, och fram till den 30 november kan man testa den gratis.