Förra årets policy är lika mördad som nazisterna i Wolfenstein.

För ett år sedan proklamerade Bethesda att man inte längre skulle skicka ut tidiga spelkoder med förklaringen att alla skulle få uppleva deras titlar samtidigt. Ett utmärkt tillfälle att sluta förhandsboka deras spel kontrade vi med och så länge alla har samma villkor kan man jobba utifrån de förutsättningarna. Dishonored 2 släpptes, pc-versionen var trasig och krävde flera patchar för att fungera bra, vilket såklart rimmade extra illa när ingen kunde rapportera om problemen innan release.

Vi borde kanske ha anat oråd när vi fick en “streamingnyckel” till The Evil Within 2, ett spel med stark fokus på singleplayer, något som man kan tänka sig är särskilt dåligt visa upp på förhand. Vissa inom spelbranschen menar till och med att Let’s Plays av linjära spel är direkt skadligt för försäljningen. Inte kunde väl Bethesda ha börjat rucka på sin policy redan ett år efter att den instiftades?

Jodå.

Bethesda har handplockat exakt vilka som visar upp Wolfenstein 2 innan släppet

Wolfenstein 2: The New Colossus släpps på fredag men sedan klockan 14:00 idag har streamers på såväl Twitch som Youtube kunnat visa upp spelet. Inledningsvis bara jänkare och ryssar men tidigare ikväll fick även svenska streaming-profiler tillgång till spelet. De svenska Bethesda-representanterna kan bara säga att all nordisk press ska få samtidigt, med ursäkten att svenska videokreatörer fått sina koder direkt från deras amerikanska kollegor. Så samtidigt som de anordnar välgörenhetsvernissage med Wolfenstein-konst kan ni titta på när folk lirar igenom kampanjen.

Via Twitter får vi också reda på att utvald amerikansk media fått recensionskoder men inte ens de hinner klart med sina omdömen innan embargot, som vi fortfarande inte vet exakt när det är, löper ut. Cynikern skulle säga att Betheda vill carpetbomba internet med glada och tacksamma influencers innan några betyg kan publiceras.

För att förtydliga: Bethesda har handplockat exakt vilka som visar upp Wolfenstein 2 innan släppet på fredag. De lyckas inte ens hålla en konsekvent linje gällande streamers då sajter som IGN redan är igång.

Jag vet inte vad som irriterar mig mest. Att de inte ens kan följa sina egen policy eller att spelet, som utvecklats bara några mil från kontoret, verkar tillräckligt bra för inte behöva marknadstaktiker som lämnar en besk eftersmak.

/CJS

Vilken skit"artikel". Väx upp. De äger IPt och bestämmer exakt vad de gör med det. Tror ni det är "demokrati" eller nån slags offentlig upphandling? Ju mer ägare/skapare av IPs reglerar hur deras tillhörigheter distribueras, ju mer respekt får de av mig... 27/10 Jättebra att ni tar upp det här för recensenter som handplockas får mig att lita på dom mindre. Varför får dom spelet tidigare? Betalar dom företaget? Har dom varit positiva mot deras andra spel fast att spelet kanske inte ens var bra? Får dom något ann... 26/10 Avhandlad, men ständigt aktuell och det finns ett behov av att fortsätta den diskussionen, att den debatten får leva vidare. Det känns nyttigt. Sen lär väl inte argumenten vara så nya alla gånger kanske. 26/10 Meh. Visst, de har rätten på sin sida, men de utarmar ju möjligheterna till mångfald om inte alla sidor får recensera på lika villkor, om de gynnar de stora drakarna. Vilket jag tycker är dåligt. 26/10 Varför förbokar du spel? :D 26/10 =) 26/10 @Carl Johansson-Sundelius: vänta.. va? finns det ens andra sidor som skriver om spel på interwebs? låter onödigt tycker jag! keep up the good fight <3 26/10 ¨när skitsidor som ign går får förtur då förstår jag, jag menar allt ign kan är ta emot pengar för ge bra betyg, det är inga stjärnor till resencenter på den sidan direkt. Att detta inte ens gått in till rättgång än är ett stort skämt jag väntar på denn... 26/10 Det handlar om utgivaren, inte utvecklaren. Men men. Annonsfinansierade medier har funnits sen åtminstone 1800-talet, så debatten om redaktionens oberoende kontra annonsörerna torde vara avhandlad. Men för tydlighetens skull: det redaktionella innehålle... 26/10 Förstår att det är relevant att vara tidig ute med en recension. Hypemaskineriet har inte varit nådigt. Artikeln säger "spelutvecklaren A är en douche". Samtiigt är artikeln flankerad av budskapet "köp spelutvecklare A:s" produkt. En viss nivå av ironi... 26/10
Skicka en rättelse