I knappt 24 timmar låg PSN nere i helgen. Att kalla det för "ett dygn som skakade spelvärlden" är att ta i, men nog började man tänka. På vad man tar sig till när det inte går att spela Phasmophobia med gänget (det fick bli pc). På Sonys kommunikation (eller totala brist på densamma). Men kanske framför allt: på bräckligheten kring våra digitala online-liv.

En sida vi besökte flitigt i helgen.

Det räckte ju liksom inte med att onlinespelande var uteslutet. Nej, i dag väntas vi ladda ner lejonparten av våra spel. En stor del finns inte ens på skiva. Vi väntas plåstra om dem med gigantiska dag ett-uppdateringar. Budskapet när Sony släppte PS5 Pro utan skivläsare var tydligt: fysiska spel är på Veckorevyns ute-lista. Det är nya digitala tider som gäller.

Och det funkar väl – tills det inte längre gör det.

24 timmar är inget mot 23 dagar. 2011 utsattes PSN för en allvarlig attack och från 20 april till 14 maj tvingades PS3- och PSP-spelare vänja sig vid ett offline-liv. Händelseutvecklingen var fascinerande att följa men särskilt "drabbad" kände jag mig aldrig. Jag hade ju i princip alla Playstation-spel på skiva och online-spelande på konsol var där och då inte min grej. Online-behovet var inte alls lika utbrett då så som det är 2025.

Jo, i dag är det mer skört. I helgen vankades efterlängtad beta för Monster Hunter Wilds och Black Ops 6 frestade med dubbla xp. Lägg därtill GTA Online, Marvel Rivals och Helldivers 2 som alla är poänglösa offline. Ja, det rapporterades till och med om spelare som hade strul med singleplayer-titlar och licenser. Kollega Tomas försökte spela It Takes Two i lokal co-op med sin dotter. Det gick inte. Jag kanaliserar min vrede och inre Sverker Olofsson:

Ska de' va' så här?

Om Playstation-helgen var en skärmdump.

Jag skulle vilja säga nej, men samtidigt är jag tvingad att svara ja. I en mer uppkopplad Playstation-värld där vi är beroende av PSN är det svårt att värja sig när nätverket går ner. I dag finns flera onlinejättar på PS5 och PS4 som helt enkelt inte fanns där för 14 år sedan.

Men det finns lärdomar att dra. Sony borde rannsaka sin (o)förmåga till kommunikation. När PSN gick ner var enda kommentaren att Playstation var "medvetna" om problemen. Det var vi också. Därefter: tystnad. Inte en enda uppdatering förrän tjänsten återhämtat sig. "Vi beklagar besväret!" Jo tack. Det fanns mer att beklaga här. Nonschalansen var inte vacker.

"De måste berätta det för oss. Oavsett om en lösning tar 23 minuter eller 23 dagar"

Behöver Sonys per default sälja konsoler utan skivläsare så som man gör med PS5 Pro? Känslan är att det kommer bestå i och med PS6. Skivläsaren blir ett bihang snarare än självklar. I helgen brummade min skivläsare flitigt. Ömsom Dragon Quest 3, ömsom Astro Bot. Det finns något konstant med skivor. De finns kvar när PSN inte gör det. Unna dig en skivläsare.

När skiten träffar fläkten – för det kommer den göra fler gånger – behöver Sony inte bara städa upp så fort som möjligt, de måste berätta det för oss. Oavsett om en lösning tar 23 minuter eller 23 dagar. Våra digitala online-liv är på gott och ont här för att stanna. De är smidiga och självklara men i helgen blev vi också varse om hur sköra de är.