Ingen tror väl längre att hårdvaran i den senaste konsolgenerationen är så snabb att spelen enkelt kan göras snygga och köras i hög framerate. Många utvecklare och förväntansfulla gamers vill se 1080p-upplösning och 60 bilder per sekund, men det har visat sig vara lättare önskat än gjort.
Det ursnygga PS4-flaggskeppet #Uncharted 4 är inget undantag. #Naughty Dog har tidigare sagt sig sikta på 60 fps i 1080p-upplösning. Men i en frågestund hos Game Informer säger game director Bruce Straley och creative director Neil Druckmann att det är "riktigt jävla svårt" att nå 60 bilder per sekund.
– Det gäller alla spel, säger de båda herrarna. Det var riktigt svårt med #The Last of Us Remastered, och det är ett spel vi hade gjort färdigt och visste exakt hur slutresultatet var tvunget att se ut.
De fortsätter:
– Och här försöker vi flytta fram gränserna för hur spelet kan se ut, och göra realistiska, realtids-cutscenes – och att försöka göra 60 fps är riktigt svårt.
Studion vet ännu inte om man kommer nå målet, eller tvingas backa från drömmen om de 60 magiska bilderna per sekund.
– Vårt mål är att göra bästa möjliga upplevelse och just nu försöker vi förbättra utseendet. Sen får vi se var vi står och omvärdera. Under produktionen gör vi hela tiden val kring vad som gör att spelet känns bäst och ser bäst ut.
Och om Naughty Dog gör som de brukar kommer Uncharted 4 se fantastiskt ut – 60 fps eller ej. Gameplay-filmen nedan ger en kvarts ögonfröjd.