Den som väntar på något gott får tydligen vänta längre.

Det är mörka tider för de som ser fram emot ett Star Wars-spel i Visceral Games regi. Studion har sedan 2013 jobbat på en story-driven titel i George Lucas universum, där bland annat Uncharted-veteranen Amy Hennig är med och styr skutan.

It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design.

Nu tar dock äventyret stopp. EA-bossen Patrick Söderlund meddelar att den aktuella Star Wars-titeln läggs på is tills vidare, där företaget vill göra en rejäl u-sväng och tänka om hela upplägget.

Enligt Söderlund har EA lyssnat på tankar från spelare runt vilken typ av upplevelse de förväntar sig, samt noga följt utvecklingen på markanden. Resultatet är det visuella behålls och Frostbite motorn hamnar fortsatt i centrum, samtidigt som övrigt material omarbetas.

Our Visceral studio will be ramping down and closing, and we’re in the midst of shifting as many of the team as possible to other projects and teams at EA.

Förändringen innebär bland annat att Star Wars-titeln flyttas till en annan, ännu icke namngiven, utvecklare. För Visceral Games leder det till tunga nyheter – EA lägger helt sonika ned studion och flyttar om "så många som möjligt" till andra projekt inom koncernen.

Visceral Games EA-spel skulle från början lanserats under 2018. Senast vi fick officiella livstecken från titeln var i samband med Star Wars Celebration under sommaren 2016. En hög läckor antydde dock om delar av storyn så sent som i juni 2017.

Tydligen så måste spelare ha sagt till EA att stänga ner studion och projektet för det är precis det de gör efter att ha "lyssnat till spelare runt vilken typ av upplevelse de förväntar sig..." 20/10 Nää, håller kanske med. För min del tycker jag första BF är riktigt kul och jag ser fram emot 2an. Sen skulle jag gärna ta ett lite "större" spel också i stil med Uncharted eller liknande. Det jag längtar mest efter är förstås ett nytt Tie Fighter med... 19/10 Æh. Jeg synes nok nå at Disney nå har endelig tatt livet av Star Wars for meg og forventningene jeg hadde, om noe bra, er over. Jeg kommer ikke til å se The Last Jedi filmen. Jeg tok en titt på 'traileren' og fikk bekreftet at Disney's Star Wars er for... 19/10 Är ju klart... EA kan ju inte släppa ett spel som inte innebär massa loot crates och mikro transaktioner... "u sväng" 18/10 Sörjer fortfarande 1313 och blir så ledsen över att de sitter på en så bra motor som Frostbite och tvingar Dice(?) att göra det ena BF-spelet efter det andra och använder motorn till bilspel som inte stödjer ratt och annat. Så hög potential helt bortslö... 18/10 Jag håller med Ferren. De borde göra mer med sin licens. Och diversifiera mer. Man minns ju vilken variation av titlar som släpptes när Star Wars Episode 1 släpptes. Flera olika spelgenrer och målgrupper. Racing, action, äventyr, shoot em up, lek & lär... 18/10 @Pretorian24: Dom har haft licensen sedan 2013, och släppte första spelet 2 år efter det. på 4 år så anser jag åtminstone fler än bara ett dotterföretag kunde framkalla något. EA sitter ändå på en jäkla massa studios. Sedan nämns det ingenting förutom... 18/10 @Ferren: det tar väl tid att utveckla spel? Ofta klagar folk på att spelen inte är klara och det går för snabbt. 18/10 Det är ändå rätt fascinerande. EA köper Star Wars liscensen av Disney för X antal år framöver. (Vill inte veta priset). Och sedan dess så har dom släppt ETT Star Wars Spel. (Mobile spelen är fortfarande under Disney tror jag). Vid den här tiden hade jag... 18/10 touché. 18/10
Skicka en rättelse