Gott folk, vi har en patch!

Efter många heta och långa forumdiskussioner om vilken tidpunkt den klassiska versionen av World of Warcraft ska utspela sig i, har vi äntligen fått svar. Drums of War heter patchen, vilket enligt utvecklarna representerar den mest färdigställda versionen av vanilla-wow och släpptes 22 augusti, 2006.

Utvecklarna berättar också att de har tänkt mycket på just hur klassisk de egentligen vill vara. Är det till exempel rätt att försöka återställa all kod, inklusive buggar och backend-strul bara för att få en sådan genuin upplevelse som möjligt. Svaret är troligtvis inte.

“…this would inherently include classic systems like skill ranks, old quests and terrain, talents, and so on, while later features like Transmog and Achievements would effectively not exist because they were entirely absent from the data. After weeks of R&D, experimentation, and prototyping, we were confident we could deliver the classic WoW content and gameplay without sacrificing the literally millions of hours put in to back-end development over the past 13 years.”, säger en utvecklare i en developer update.

Det betyder i sin tur att Blizzard nog väljer att leverera en utseendemässigt snarlik upplevelse, men vad som sker bakom kulisserna skulle kunna definieras som ett helt nytt spel.

Det är klart man kan uppleva saker olika, men det är en sak att säga man upplever en sak och säga det inte är så när det inte är sant. det är väldigt vanligt att många som inte spelat wow på längre tid eller bara spelade casual det inte tog mycket tid... 18/06 För mig peakade wow runt tbc/wotlk så hade hellre sett nån av de expansionerna som server men.. vill man ha ett klunky å grindigt vanilla så vasse go :) 18/06 Det är helt underbart! Dels får de som verkligen ville ha tillbaka Vanilla sina böner hörda och dels så kanske man slipper hatarna som vägrade gå vidare med utvecklingen utan valde att sitta på forum och grina om hur mycket bättre Vanilla var. Win-win... 17/06 Ja förr kunde du faktiskt stöta på andra spelare på vägen till dungeons, även fiendespelare då. Vissa som var högre level än en själv brukade ju stå och campa utanför vissa låglevel dungeons och ganka dig med. 17/06 Men se det från den ljusa sidan; om några år kanske du är skild, barnen svär år dig och firman har gått åt helvete. Då är du glad att de odöda i plague lands finns där och väntar på dig :) 17/06 Sedan jag farmade undead kills i norra western plague lands med min AOE speccade frost mage (enbart för levlings skull...) har en del hänt: flickvän som blev sambo som blev fru, bytt jobb fyra ggr som till slut blev ett eget företag och ingenjörsjobb,... 17/06 Känner som du. Spenderade 6t+ per dag (mer eller mindre) i WoW på den tiden för att kunna raida 3-4 dagar i veckan. Jag är glad över att jag fick den upplevelsen men jag vill inte göra om det idag. Allt för tidskrävande och grindigt för mig för att orka... 16/06 Samma här. Jag hade under Naxxramas t ex dubbla konton för att campa spawns för alla pots som behövdes. Sablar vad man nötte. ;) edit: Initialt kändes 1.12 lite för "putsat", men tror ändå det är rätt beslut. Vi talar trots allt nu om hela Vanillaupplev... 16/06 Oavsett hur bra det är vill jag inte återvända till mitt 16-åriga jag. :p Testade dock WoW för några år sedan och det var totalförstört i jämförelse med vanilla. Dungeon finders osv. gör att hela världen är öde. 16/06 Typiskt Blizzard för lazy för att fixa buggar. Rätt intressant om de inte ens orkar göra ett alternativ för moderna grafik som dagens WoW, kan man lika gärna fortsätta på privat servers isf. Inget jag betalar för synd, vart bra sugen ändå! 16/06
Skicka en rättelse