Så du vet vad du betalar för.

Ray-tracing var den stora grejen när Nvidia-chefen Jensen Huang i går kväll presenterade företagets nya grafikkortsserie Geforce RTX. Efter en lååång inledning med mängder av nya tekniska termer att knåda våra hjärnor med kom han så in på det väsentliga – spel.

Man visade klipp där RTX-tekniken används i Battlefield V och Shadow of the Tomb Raider, och framförallt i BFV syns tydligt vad ray-tracing innebär: exempelvis explosioner reflekteras i realtid i objekt i världen. Se trailern:

Det kommer – förstås – krävas ett Geforce RTX-kort för att kunna använda tekniken. Hur bra prestandan blir återstår att se när de första testarna dyker upp. En annan viktig fråga är i vilka spel tekniken kommer användas. Det ger Nvidia svar på. Man listar ett antal spel som dels får stöd för ray-tracing i realtid, dels stödjer DLSS (deep learning super sampling, kommer ge mjukare kanter). Listorna är inte kompletta, fler spel kommer tillkomma. Vi citerar:

Broad Game Adoption of Real-Time Ray Tracing
Games that will feature real-time ray tracing include the following, with more to come:

  • Assetto Corsa Competizione from Kunos Simulazioni/505 Games

  • Atomic Heart from Mundfish

  • Battlefield V from EA/DICE

  • Control from Remedy Entertainment/505 Games

  • Enlisted from Gaijin Entertainment/Darkflow Software

  • Justice from NetEase

  • JX3 from Kingsoft

  • MechWarrior 5: Mercenaries from Piranha Games

  • Metro Exodus from 4A Games

  • ProjectDH from Nexon’s devCAT Studio

  • Shadow of the Tomb Raider from Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes

Powered by Turing’s Tensor Cores, which perform lightning-fast deep neural network processing, GeForce RTX GPUs also support Deep Learning Super-Sampling (DLSS), a technology that applies deep learning and AI to rendering techniques, resulting in crisp, smooth edges on rendered objects in games.

Broad Game Adoption of DLSS
Games that will use DLSS include the following, with more to come:

  • Ark: Survival Evolved from Studio Wildcard

  • Atomic Heart from Mundfish

  • Dauntless from Phoenix Labs

  • Final Fantasy XV from Square Enix

  • Fractured Lands from Unbroken Studios

  • Hitman 2 from IO Interactive/Warner Bros.

  • Islands of Nyne from Define Human Studios

  • Justice from NetEase

  • JX3 from Kingsoft

  • Mechwarrior 5: Mercenaries from Piranha Games

  • PlayerUnknown’s Battlegrounds from PUBG Corp.

  • Remnant: From the Ashes from Arc Games

  • Serious Sam 4: Planet Badass from Croteam/Devolver Digital

  • Shadow of the Tomb Raider from Square Enix/Eidos-Montréal/Crystal Dynamics/Nixxes

  • The Forge Arena from Freezing Raccoon Studios

  • We Happy Few from Compulsion Games / Gearbox

Nvidia avtäckte tre kort i går kväll – Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070. De två första kan förbokas från Nvidia nu (ingen info om tredjepartskort än) och släpps den 20 september. Priserna ligger på 1 199 respektive 799 dollar. Tredjepartstillverkarnas kort kostar i svenska butiker omkring 14 000 respektive 9 000 kronor. RTX 2070-kortet kommer kosta 599 dollar från Nvidia, oklart när det släpps.

Invänta tester och ta hypen med en nypa salt. När bevisen är lagda på bordet, då blir det dags för hiss eller diss! 21/08 @trifix: Inte alla spelar BF för att köra det i 640x480x4000fps i multiplayer :). Jag köper spelen för singleplayer och då vill jag att det ska se snyggt ut. Jag stannade verkligen upp ofta i BF1 och tittade på miljön så detta kommer ju bli mer än uppsk... 21/08 Tråkigt att vi inte vet mycket om själva prestandan än. Ray-Tracing kommer definitivt bli en fin touch, det såg bra ut i Metro t.ex. Men hur mycket prestanda kommer den äta? Vissa säger att Tomb Raider demot laggade under demonstrationen, medan vissa... 21/08 Känns som att spel som BFV är fel spel att hetsa upp sig över raytracing i. Vem har tid att stanna upp och titta på omgivningarna? Då är det bättre med spel som Tombraider tex! Men...det känns som att ett GTX1070 i en reaback nära dig kommer vara ett... 21/08 Aha, okej. Det låter ju bra. Det hade säkert gått men hade ju onekligen sett lite konstigt ut i spel där alla inte är vampyrer. ;) 21/08 Går ju att stänga av det för objekt, det var mitt intryck iaf från bf1-trailern där inte alla objekt speglades utan bara vissa 21/08 Ingen rtx i PUBG, enbart DLSS. Fast du har en intressant tanke, riktiga reflektioner har sina konsekvenser i multiplayerspel. 21/08 Kan nog bli bra men undrar hur det fungerar i en multiplayer shooter som PUBG. Blir ju skumt om vissa spelare kan se andra smyga runt hörn för att dom har reflektioner i fönster/bilar/etc. Lär ju kunna exploitas på ett eller annat sätt. 21/08
Skicka en rättelse