Allt fler onlinerollspel väljer att skippa månadskostnaden, chefsdesignern Tom Chilton svarar på om det även kan ske med det största av dem alla.

De senaste året har ett antal massiva onlinerollspel valt att kippa månadskostnaden för att kunna locka till sig fler spelare och kanske, kanske kunna konkurrera med #World of Warcraft. Bjässen i genren står idag stabil på sina dryga elva miljoner betalande prenumeranter men chefsdesignern Tom Chilton säger till amerikanska PC Gamer att det kan komma att ändras i framtiden.

- Om ett annat spel släpps och konkurrerar ut oss så kanske det inte är vettigt att ha någon prenumerationavgift längre. Eller i framtiden när vi har ett annat MMO ute.

Vi kan dra flera slutsatser från detta men så länge ett tvåsiffrigt antal miljoner människor är beredda att betala så finns det ingen som helst anledning att ändra något. När väl deras nya onlinerollspel släpps om några år kanske de väljer försöka få över sina betalande kunder till det och släpper Azeroth fritt. Den som lever (online) får se.

Skicka en rättelse