Det är lätt att glömma att Everquest var herre på MMO-täppan under ett bra tag innan utmanaren World of Warcraft snodde åt sig kungakronan med dunder och brak. Men Everquest II har envist fortsatt att föra en tynande tillvaro i skuggan av Blizzards dominant, inte minst tack vare lojala fans. När Sony Online nu släpper den fjärde expansionen, Rise of Kunark, är det utan storstilade ambitioner att bräcka någon konkurrent.

Nej, det handlar mer om att finslipa spelet på ett ganska sympatiskt vis. Framförallt måste jag nämna den minst sagt generösa paketeringen som expansionen anländer i. Det innehåller nämligen originalspelet inklusive alla tidigare släppta adventure-packs och expansioner - imponerande.

Expansionen innehåller massor av nyheter men de allra största är att högsta level man nu kan nå är 80 (tidigare var det 70), en ny spelbar ras - Sarnak - och återintroduktionen av kontinenten Kunark, känd från det första Everquest.

Drakmän och aggressiva papegojor

Jag valde naturligtvis att spela en hårdnosad Sarnak för att få se mig runt på den nya ön. Det nya startområdet heter Timorous Deep och är vackert beläget längs med havet. Sarnakernas byggnader är starkt inspirerade av asiatisk arkitektur och i dess smäckra trätorn står stoiska vakter och blänger ut mot horisonten.

Min brigand tog sig entusiastiskt an nybörjarquests på löpande band och var snart involverad i öns intriger. Först gick jag och letade sköldpaddeägg på stranden för några ynka kopparmynt men det dröjde inte länge innan jag var ute i friska naturen och slaktade vad som mest liknade överaggressiva papegojemän för fulla muggar. Jag la dock märke till att startområdet är riktigt ödsligt. Ett bra tag är den enda spelare jag träffar en irriterade herre som envisas med att utmana mig på duell. Men så är det kanske främst en expansion för de redan frälsta (som inte har tid för nya startområden). För det finns även gott om äventyr att finna för den som nått lite längre i sin karriär.

Stämningsfulla snöflingor gör skillnad

Det ska sägas att Everquest II har sina stunder då det är riktigt stiligt, för att vara ett tre år gammalt MMO. Samtidigt är det svårt att bli imponerad efter att ha nyligen testspelat Age of Conan som är par snäpp vassare. En trevlig nyhet är införandet av sömlösa övergångar mellan zoner. Beger du dig upp i ett bergsområde sker nu övergången gradvis. Först ser du ett par snöflingor dala sakta emot dig, snart blir de fler och fler för att slutligen övergå i ett kyligt snölandskap. En utmärkt förbättring som ökar atmosfären.

Liket lever!

Med Rise of Kunark har Sony Online gjort en gedigen expansion. Här finns tillräckligt mycket innehåll för att tillfredsställa både den glade gröngölingen och den ärrade veteranen. Det är dock fortfarande Everquest II med allt vad det innebär och kommer inte att omvända tvivlare. Har du tröttnat på WoW och inte orkar vänta en sekund till på Age of Conan så är det här ett ypperligt tillfälle att ge det gamla mästarspelet en chans.