Todd Howard sa nyligen att Bethesdas rollspel är "oansvarigt stora", då man sällan väljer att kapa innehåll. Nate Purkeypile är en före detta lead artist för Fallout 76 och hann under sina fjorton år på Bethesda också arbeta med Fallout 3, Fallout 4 och Skyrim. Han lämnade Bethesda 2021 då han tyckte teamet hade blivit alltför stort. Det skriver Purkeypile på Reddit.

Han skriver att han håller med om mycket av kritiken gällande Starfield.

Medan jag verkligen uppskattade att arbeta på Bethesda när vi var runt 65–110 personer på Fallout 3 och Skyrim, tyckte jag mindre om det när det växte och växte.

De "500 eller något liknande" som arbetade på Starfield med inslag från fyra olika företag ("Och då har jag inte inkluderat all outsourcing") var inte Purkeypiles stil. Han uppskattade inte alla möten ("Så många möten!") och vill hellre se processen gå snabbt och smidigt.

Samtidigt sa en designchef nyligen: "Starfield är, på många sätt, vårt bästa spel någonsin."

Nu gör Purkeypile The Axis Unseen. Ett open world-spel stöpt i skräck och heavy metal. Spelet släpps 22 oktober och trailer ser du undertill. Visst känner man tydliga Bethesda-vibbar?