Vad är "open world"? De flesta skulle nog säga att det är en vidöppen värld som man kan färdas i med minimalt antal laddningsskärmar. Men trots att kommande Borderlands 4 tycks uppfylla dessa kriterier, will Gearbox-chefen Randy Pitchford inte stämpla spelet som open world.

I en intervju med Gamespot säger han att Borderlands 3 kändes lite mindre fritt eftersom man färdades mellan områden på olika planeter, men att Borderlands 4 blir annorlunda.

Han pekar på en bild (ovan] från den senaste trailern och menar att bakgrunden i de flesta spel skulle vara en kuliss, men att vi i Borderlands 4 ska kunna ta oss till allt vi ser i fjärran ["See that mountain?"-skämt här]. Bilden ifråga inkluderar dessutom en måne, och Pitchford menar i intervjun att vi kommer att kunna ta oss även till den utan laddningsskärmar.

Men han vill som sagt inte kalla spelet för open world, eftersom han anser att termen kommer med "bagage", och antyder att det har att göra med att andra utvecklare har skapat "systemiska, algoritmiskt fyllda världar", medan allt i Borderlands 4 är handgjort och fyller ett syfte.

Men det är sömlöst och det är vidsträckt, och det är större än något vi någonsin har skapat, och det är fyllt som inget vi någonsin har skapat.

Borderlands 4 släpps under 2025 på pc, Xbox Series X/S och Playstation 5.