I slutet av förra månaden fick vi se 20 minuter gameplay från Borderlands 4, och överlag tyckte folk att det såg riktigt lovande ut. Nåt som lyste med sin frånvaro var dock den minikarta vi har haft i de två senaste spelen, vilket folk har hakat upp sig lite på.
Vid en panel på PAX East visade de upp mer från spelet och pratade även om de olika designbesluten. På tal om just minikartan sa Gearbox-chefen Randy Pitchford att den stora spelvärlden på många håll är byggd med olika lager på höjden, vilket gör 2D-kartor förvirrande – till skillnad från en kompass som även visar huruvida ens mål är högre eller lägre än en själv. Han menar även att de vill att vi ska spela det faktiska spelet snarare än att "spela kartan".
Vidare är den stora kartan bara ett klick bort om man vill staka ut en detaljerad rutt eller ta del av nya funktioner de lagt till. I slutänden ber han spelare att faktiskt lira spelet innan de dömer avsaknaden av en minikarta.
Borderlands 4 släpps den 12 september på pc, Playstation 5 och Xbox Series X/S.