Realismikonen Operation Flashpoints fortsättning blir multiformat. Hädelse? Nej, vi tror att Codemasters kommer göra simulatordyrkarna tillfreds en gång till.

Om lång utvecklingstid borgar för kvalitet kommer Operation Flashpoint 2 bli ett av tidernas bästa spel. Redan för fem år sedan började det pratas om fortsättningen på #Codemasters och #Bohemia Interactives lika realistiska som hyllade soldatsimulator. Men på vägen gick något snett, Bohemia lämnade projektet och snickrade istället ihop det snarlika #Armed Assault.

Därför står Codemasters själva för utvecklingen av den officiella tvåan. De tar ett tämligen kontroversiellt steg genom att också utveckla spelet till Playstation 3 och Xbox 360. Hardcorefolket gnisslar förstås tänder och fruktar att den ofrånkomliga förenklingen skadar realism och inlevelse. Handkontroller klarar inte av att hantera lika många kommandon som tangentbordet, för att ta ett exempel.

Ta gärna bilen

- Tanka fullt, och glöm inte kompassen

Men krigsfanatiker torde inte ha något att frukta. Clive Lindop, AI-programmerare och producent, visade en tidig alpha-version under Games Convention och berättade då att spelet i grund och botten handlar om att skildra konflikter; spelarna ska känna vad krig faktiskt innebär.

"Spelarna ska känna vad krig faktiskt innebär"

Spelmotorn har varit under utveckling i fem år och den kommer leverera en både detaljerad och duktigt storväxt miljö. Konflikten äger rum på ön Skira utanför Japan och den handlar om jakt på makt och olja stormakter emellan. Beträffande storleken nämns siffran 220 kvadratkilometer. Som jämförelse är Manhattan ungefär en fjärdedel så stor, 59 kvadratkilometer. Trots storleken utlovas hög detaljrikedom och den testversion som visas tyder på att påståendet stämmer - det ser smått fantastiskt ut.

En flock rökplymer från flera eldhärdar kretsar mäktigt mot skyarna över det storslagna landskapet. Visst, bilduppdateringen är låg men det spel som visas är som sagt en långt från färdigt. En högst skalbar motor ska se till att spelet rullar på i acceptabel fart också på de båda konsolerna, berättar Clive. De vill lämna ettans relativa färglöshet bakom sig och se till att miljö och innehåll samspelar; du kan med andra ord dra nytta av natur och växtlighet när du planerar dina drag. Soldaternas utseende har mejlslats ut så att du relativt enkelt ska se vad de har för uppgifter (som i #Team Fortress 2, fast något mindre karikatyrartat). Om du får syn på en radiokille och en fotsoldat bredvid varandra kan det vara klokt att knäppa radiosoldaten först för att på så sätt förhindra förstärkningar.

Enkelt - och avancerat

- Oklart hur pass realistiskt det faktiskt blir

Valfriheten från det första Flashpoint hänger kvar. Strider till fots ackompanjeras av ett femtiotal fortskaffningsmedel (båtar, flygfarkoster, landfordon). När du fått en order väljer du själv hur den ska hanteras. Du kan välja att inte slå ut vissa fiender, men ta då med i beräkningen att de hänger kvar och kan vålla bekymmer i ett senare skede. Skador på infrastruktur som broar är bestående så det lönar sig att planera dragen noggrant innan du låter vapnen tala. Likaså bör du tänka efter under strid: att ladda om vapnet tar nämligen en stund. Precis som sig bör i ett spel av denna sort.

"Utvecklarna lovar datorspelare som fullt ut agerar efter de förutsättningar som för närvarande råder"

Att kontrollera de datorstyrda medspelarna kommer bli enkelt. Det räcker med att sikta på den punkt du vill att de ska ta sig till och klicka. AI:n kommer agera utifrån situationen och det faktum att saker kan göras på många sätt gör att den inte är scriptad alls; utvecklarna lovar datorspelare som fullt ut agerar efter de förutsättningar som för närvarande råder. Samtidigt kommer spelarna inte att guidas till "rätt" beslut, de får själva räkna ut vilket tillvägagångssätt som är det bästa. Enligt Clive handlar detta spel till stor del om att lära sig krigandets ädla konst på egen hand.

Jag lämnar presentationen med en kraftig längtan efter mer. Trots den korta uppvisningen skiner Codemasters storslagna ambitioner igenom med full kraft. Givetvis ger visningen inga svar på frågor som hur spelet kommer fungera med handkontroll, om pc-spelare finner det stympat på grund av konsolsläktskapet eller om det kommer bli så bra som det ser ut. Men det är som sagt ett synnerligen ambitiöst projekt och mycket pekar på att det kommer vandra ungefär samma väg som föregångaren. Låt oss hoppas att Codemasters ger simulatortalibanerna det de vill ha.

Skicka en rättelse