På nya vägar
Tomas vill hellre prata om ett mer sofistikerat inslag. Att kunna välja olika vägar genom spelet kommer att leda till just – olika vägar. Beroende på hur du väljer, exempelvis, att alliera dig så kommer nya platser att öppnas. Ibland kan förändringarna vara små och du får kanske se olika delar av slott, skog och städer. Men det kommer också att finnas tillfällen då du inleder kapitel i en helt annan del av världen. Självklart är det omöjligt att sia om hur pass omfattande det här blir men det är lätt att se vilken potential mervärdet har.
Geralt kan vänta sig mer realtidsorienterade strider.
Men självklart finns det fler aspekter att ta hänsyn till i ett RPG än historien. Striderna har putsats till för att kunna tilltala såväl veteraner som nybörjare. På den enklaste svårighetsgraden ska man kunna mosa en och samma knapp och klara sig riktigt bra. För hardcore-publiken finns det mer djup att utforska och kombinationer att lära sig. Att blanda magiska krafter tillsammans med sitt vassa svärd är exempel på en lyckad sammansvetsning.
- Vi tror helt och fullt på att djupet i striderna är lika omfattande som historien.
Allt fokus på PC – än så länge
Något man snabbt lägger märke till är att striderna kontrolleras mer i realtid. CD Projekt har hela tiden strävat efter att spelet ska kunna kontrolleras lika enkelt med handkontroll som med tangentbord och mus. Men om The Witcher 2 också kommer att släppas till konsolerna är än så länge en väl bevarad hemlighet.
- Vi ser det som en möjlighet att också lansera spelet till konsolerna. Just nu fokuserar vi all vår kraft på PC men självklart vill vi också få ut The Witcher 2 till en ännu större publik. Och – om vi nu skulle få det – så passar den nya spelmotorn ypperligt.
I dagsläget ser det ut som att The Witcher 2 kommer att gå en episk holmgång med #Dragon Age II. Som om det inte vore nog med snarlika upplägg och en likartad mörk fantasy-design så ser båda kolosserna ut att landa i butikerna i början av 2011. Men Tomas tar konkurrensen med ro.
- Vi kör på med vår grej och låter oss inte påverkas av #Bioware. Vi vet hur vi vill bygga upp The Witcher 2 och jag tror våra konkurrenter känner det samma med Dragon Age II. Ärligt talat har vi fullt upp med vår egen lilla trädgård. Och om vi båda planterar fina träd så tror jag att frukten kommer att räcka och bli över till oss alla.