När #Grin gick i konkurs sommaren 2009 steg den lilla studion #Fatshark fram ur dess skugga. Företaget startades innan konkursen som en konsultverksamhet för att kunna ge snabbt stöd till andras utvecklingsprojekt, bidra med arbetskraft när det behövdes, och då främst till Grin. Nu, ett och halvt år senare, har de redan hunnit skeppa den egna titeln #Lead and Gold, fått i uppdrag att arbeta vidare på varumärket Bionic Commando och under andra kvartalet släpps den pussliga äventyraren #Hamilton.

I likhet med deras chaps-bärande cowboys är det ett spel som är direkt anpassat för de ständigt växande digitala speltorgen. Du kommer alltså inte att se det i butik, det säljs istället via portaler som Steam, Playstation Network och Live Arcade. En lättillgänglig godbit till hyfsat lågt pris är ledorden.

Riktiga män bär hatt, även i det här spelet.

Huvudkaraktären Hamilton, som utan tvivel är skapad med inspiration från Indiana Jones, har sedan länge lagt äventyrandet på hyllan men när han drar sina vilda berättelser för barnbarnet återupplevs svunna dagar. På sätt får vi följa med när han och hans vän, fågeln Sasha, besöker exotiska djungler, bistra fjälltoppar, stekande öknar och mystiska havsområden.

Trendigt

Spelet hakar på flera trender. Dels riktar det in sig på co-op; en person styr den rundnätte herren medan en annan navigerar fågeln, och dels är spelmekaniken enkel och tydlig men ändå utmanande. På varje bana gäller det att få tag i en nyckel så att du kan låsa upp utgången och du rör dig på plattformar som har olika egenskaper. Till en början är de enkla. Rangliga plankor ger vika efter att du har gått på dem en gång medan en studsbräda tar dig över bråddjup.

Svårighetsgraden trappas upp genom att flera typer underlag introduceras och det finns alltid flera vägar att gå. En enkel rutt som tar dig direkt till målet kan vara lockande men det gäller också att samla alla mynt för att få bra poäng. Den baseras på hur mycket stålar du plockar på dig, dividerat i spenderad tid, så snabbhet och effektivitet är ett måste. Din poäng jämförs såklart mot dina kamraters prestationer och alla som jagat hundradelar i #Trials HD vet att en sådan funktion kan vara helt förödande också för den trognaste av vänskaper.

Hamilton kunde inte skaka av sig känslan av att vara styrd av en högre makt

För att skruva åt tumskruvarna ett par varv till dyker det upp fiender senare i spelet och även de följer den enkla och tydliga trenden. Fiskagenter (gälar och trenchcoats i en ohelig kombo) rör sig bara när du rör dig, cthulhu-golems patrullerar vissa sträckor och envisa blåsfiskar gör livet surt för Sasha. Till din hjälp har du ett par manicker, såsom snabbspringar-pjuck, en mask som gör dig osynlig för agenterna och en kikare som guidar dig till utgången. Dessa drivs av ett magiskt pulver du hittar på banorna så du kan inte använda dem hela tiden. Allt presenteras i en lekfull stil och jag kan tänka mig att det passar två kamrater lika väl som förälder och barn. Mårten Stormdal, spelets producent, nämner också att de speltestat det med fem- och sexåringar med stor framgång. Eftersom fågeln inte är låst till rutnätet kan den agera guide och visa hur Hamilton ska navigera i mål.

Däri ligger också potentialen. Hamilton's Great Adventure kan mycket väl locka en publik som inte har spel som sin stora hobby, och samtidigt flörta med inbitna gamers som gillar pussel där du hela tiden kan prestera bättre. Huruvida Fatshark lyckas med den svåra balansen får vi se om ett par månader.