Intervjuar skaparna och kikar på de tekniska aspekterna i att bygga ett spel med "gamla" verktyg.

Det senaste årtioendets retrovåg har mest fokuserat på pixliga 2d-världar även om enstaka "3D-spel" dykt upp, såsom Strafe och Dusk. Ion Maiden är ett färskt exempel och det löper hela linan ut genom att ha blivit skapat i Build-motorn, samma kod som låg till grund för klassiker såsom Duke Nukem 3D, Shadow Warrior och Blood.

Eftersom källkoden till denna spelmotor släppts sedan lång tid tillbaka har förbättringar gjorts genom åren, mycket för att den ska fungera bra på moderna datorer och deras bredare skärmar. Om du är nyfiken på de tekniska aspekterna, och hur utvecklarna resonerat under utvecklingen, har Digital Foundy en dryga 40 minuter lång intervju med två av skaparna. Dels Frederik Schreiber på 3D Realms samt Voidpoint-grundaren Evan Ramos.

Jag spelade igenom den första delen som finns med i Early Access-versionen och gillade det verkligen.

Tack till Grukk för detta #nyhetstips!
Skicka en rättelse