Det är oklart hur länge hon varit borta men det är solklart att återkomsten är en triumf.

De lärde kan tvista länge om hur lång tid vi egentligen väntat på en Metroid-comeback. Sedan 2016 då renodlade multiplayerspelet (och utskällda) Federation Force släpptes? Sedan 2010 då Team Ninja försökte göra människa av Samus i Other M och misslyckades totalt? (Men lyckades helt okej med själva spelet.) Sedan 2007 då firade Prime-serien avslutades? (Trodde du ja!) Sedan 2004 då Zero Mission tolkade NES-originalet och blev sista klassiska 2d-Metroid på tretton år?

Bilderna gör inte spelet rättvisa. Det ser fantastiskt ut, i synnerhet i 3D.

Power-ups, power-ups. Överallt power-ups.

Prisjägarens mål är att utrota Metroidvarelserna en gång för alla.

Vad jag med lätthet slår fast är att Metroid: Samus Returns är seriens bästa del på tio långa år. Ironiskt nog är det också en omtolkning av mediokra Game Boy-spelet Return of Samus från 1992. Så rör det sig också om en restaurering av modell "oigenkännlig". Alla remake- och remaster-motståndare kan därför omedelbums sluta upp med att himla med ögonen. Seså.

"Samus Aran som säger så mycket utan att säga något alls"

Samus Returns tar vid i efterdyningarna av NES-originalet när galaxsenaten skickar en prisjägare till planeten SR388 för att rensa ut de sista metroiderna. Ur det lilla rymdskeppet reser sig den där stolta, tysta, ikoniska Samus Aran som säger så mycket utan att säga något alls. Framför henne och mig väntar en nedstigning i ett drygt tio timmar långt actionäventyr med labyrintlika nätverk av tunnlar, otalet power-ups, gömda genvägar och sci-fi-oknytt. Kort sagt: ett 2d-Metroid av en mycket kär och beprövad modell.

Musiken fångar stämningen perfekt, och trots att detta är 2d-Samus i själ och hjärta bjuder spelet på den mest uppslukande 3d:n i 3DS:ens historia. De gryniga skärmdumparna gör inte alls det visuella rättvisa. Det här är läckert, följsamt och ett fyrverkeri för ögonen. Kontrollerna är precis lika silkeslena och den stora nyheten är att rymddrottningen numer kan använda en närstridsattack. Varje gång en fiende glimtar till kan du vara säker på att den går till snabb attack. Ett enkelt knapptryck kontrar attacken och lämnar motståndet sårbart.

Samus Returns är snudd på en fullträff men hålls tillbaka främst av att källmaterialet har både mekaniska och logiska luckor. Dödar du ett visst antal Metroids fylls en uråldrig Chozomaskin på med deras DNA. Med tillräckligt mycket aktiveras mackapären och en giftig syra sjunker undan och blottlägger ytterligare djup av SR388. Varför? Det är inte helt lore-logiskt (loregiskt?).

Tyst, ståtlig och kraftfull. Det här är Samus Aran som hon ska vara.

Kontringsattacken ger striderna ett helt annat flyt.

Ju längre actionäventyret lider desto mer mångsidig blir Samus.

"Det här är Metroid på riktigt"

Detta upplägg med stora, separata områden gör också att man tappar en tillfredsställande helhet av kartan. Backtrackingen är inte heller belönande och jag har tappat räkningen på alla spartanska missilpaket jag ramlat över i hopp om något större (eller åtminstone något annat) när jag återvänt till gamla jaktmarker.

Samtidigt sjuder Samus Returns av en lekfullhet i striderna och en lång parad av minibossar (Metroids, alltså) som kryddas och spetsas till med små men effektiva medel. Alla power-ups – värmeresistenta variadräkten, spindelbollen, islasern, grepplasern, aeionkrafter och så vidare – är ett kapitel i sig. Samus återkomst är kanske inte är perfekt men den är av helt annan kaliber än Federation Force och Other M. Det här är Metroid på riktigt. Välkommen hem, Samus.

Vet inte. Känns bara som de kunde gjort ett bättre jobb med Metroid slagen. Tittar man på vad de gjorde med Zero Mission så säger det en del vad det saknas i Samus Returns. Alla fighterna i Zero Mission var ju inte helt lik den förra. Extra halvan gör... 20/09 Boss och bandesign. Förutom att bossarna är ganska tråkiga i allmänhet så har du problemet att de upprepas för många gånger. Sen har du sådana där detaljer som att du kan knuffas ut ur vissa bossrum vilket tvingar dig att starta om fighten... Det är ock... 20/09 Nintendo har aldrig varit förtjusta i sequence breaking i Metroid spelen. Super Metroid är nog det bästa i serien om det är det man är ute efter, men det är därför de ändrade på hur wall jumpen fungerar, att du kastas ut ifrån väggen i 45 graders vinkel... 20/09 Ingen som stör sig på att man måste slå ihjäl samma metroid flera gånger om? Hade varit klockrent om de hade använt många fler av varelserna som finns på planeten som "hosts". När man jagat den förbannade spindel skiten i tre rum, ett par tre gånger så... 20/09 För min del är det inget problem att behöva trycka två gånger ner för att rulla ihop sig. Däremot är den sladdriga styrspaken på New 3DS förbannat obekväm för just detta, hade hellre bytt den mot D-paden. I övrigt tycker jag det fungerade. Speedboosten,... 18/09 @Mcgreag: Intressant vad är det du anser är de stora svagheterna eller snarare vad är det som gjorde att du inte gillade am2r? 18/09 @moggen: nu har jag inte spelat det nya metroid men jag har spelat igenom am2r och min uppfattning om det var ett stort meh. Nu skyller jag inte det i första hand på han som gjort remaken utan känner mer att det handlar om stora svagheter i originalet.... 18/09 För min del är det här det sämst 2d Metroid hititls i serien. Mest för att för att få utlopp för min frustration så kommer här lista på varför: Kontrollen Går inte att mappa om Ingen knapp för att gå in morph (räknat inte Touch på skärmen som en knapp).... 18/09 Inte lagligt, eller ja, du kan köpa en DS med capture output så kan du spela via en capture device på en PC. Det går om man nu skulle vilja göra det men det är ju inte direkt smidigt. 18/09 Detta måste införskaffas!! :-DdddddddD 18/09
Skicka en rättelse