Med #Maxis kommande stadssimulation #Simcity hoppas utvecklarna undvika höger-vänster-perspektivet och inte främja någon särskild politisk synvinkel på något sätt, i så stor utsträckning de kan. Men i och med att spelet trots allt handlar om att balansera skatter, utbildning och simulation av brottslighet så är det inte en särskilt simpel uppgift.

– Intentionen är att göra en simulation med tillräckligt intern integritet så att spelaren kan utforska de här olika valen och se vad som händer. Såvitt mig anbelangar är målet att göra något som är tillräckligt robust för att du ska kunna pusha det åt alla de här olika hållen och få trovärdiga resultat av det, säger creative director Ocean Quigley.

– Mitt mål är att försöka representera verkligheten tillräckligt verklighetstroget så att du kan göra alla möjliga saker och att det inte riktigt finns ett enda bra sätt att göra det på. Det handlar absolut inte om att göra en ideologiskt kanaliserad upplevelse där du behöver spela helt skenhelig och göra de rätta miljömässiga valen för att vinna eftersom det, ärligt talat, vore absurt som gameplay-upplevelse. Det vore en övning i propaganda, snarare än att ge dig en simulation att utforska.

Simcity släpps till Windows i början av nästa år.