Epic Games Store slog upp portarna i december 2018 och nu har alltså ett år passerat med gratis spel och exklusivitets-stormar. I en lagom skrytig infograf går Epic igenom 2019. 680 miljoner dollar har spenderats i Epic-shoppen och av dessa har 251 miljoner plöjts ner i tredjepartsspel.

Tim Sweeney berättar för Gamedaily att detta är betydligt mer än vad man räknat med.

Epic Games Store third-party game revenue in 2019 is roughly 60% higher than our initial forecast at launch, and the pace of free game installs is several times higher than we originally expected.

Epics Steve Allison säger i samma intervju att exklusiva titlar står för lejonparten av siffrorna. Han menar att exklusiva deals har varit en förutsättning för Epic Games Store att på allvar konkurrera med någon som i början av 2019 hade 90 procent av marknaden i sitt grepp. (Läs: Steam.)

Exklusiviteter kommer också i fortsättningen vara en viktig pusselbit.

Securing exclusives for Epic means we can significantly assist developers with product funding and invest in marketing and awareness knowing that these efforts bring in new customers to our store, rather than just sending more business to the incumbent.

Infografen berättar också att de populäraste spelen bland andra varit Control, Metro Exodus och Borderlands 3 – alla tidsexklusiva. Något som också fortsätter (hela 2020) är nya gratisspel.