Med spel som Enemy Territory och Quake Wars men även Brink i bagaget vill Splash Damages tillbaka till PC-arenan. FZ har testat deras nya lag-shooter.

Den första regeln i Dirty Bomb: Håll ihop. Den andra regeln: Var inte ett kukhuvud. Tredje regeln: håll ihop. Och snacka inte om Dirty Bomb! Oops.

Men allvarligt, om du tänker börja spela den stängda betan av Splash Damages lagshooter som startar idag, så bör du följa de tre första reglerna för att du eller ditt lag ska ha en sportslig chans. FZ fick sitta ner i en iskall industrilokal i London för att se vad ni kan komma att ge er in på, och jag kan helt utan omsvep säga att det är svårt att få grepp om PC-spektaklet.

Gief healing!

Premissen är denna: London har tömts på liv av en radioaktiv, smutsig bomb (därav titeln!) och legosoldater skickas dit för att plundra staden på värdesaker. Gruff uppstår såklart, och spelet kan börja.

Splash Damage har ett brokigt multiplayer-förflutet med hyllade titlar som Wolfenstein: Enemy Territory och Quake Wars såväl som axelryckningarna Brink och multiplayerdelen av Batman: Arkham Origins. Dirty Bomb känns som en hybrid, en ganska rörig upplevelse med rätt hardcore karaktärssystem blandad med en glättig och rätt lättillgänglig still, skarpa kontrastfärger och serieliknade liknande . Enemy Territory blandad med Team Fortress 2 kan vara en fingervisning.

Här finns en uppsjö av uppgraderingsmöjligheter och loadouts, nivåer och erfarenhetspoäng. Det är, ärligt talat, rätt rörigt. Men koncentrerar man sig på det omedelbara gameplayet tonar en twitch-shooter med stor potential fram.

Byt mellan tre karaktärer i samma omgång.

Möjligheten att byta karaktär under pågående match är ett snyggt grepp, men det kräver förberdelse och tanke. Inför omgångarna väljer du tre av 15 karaktärer, förslagsvis med vitt olika uppsättningar färdigheter så att ditt lag kan anpassa strategin i flykten. Jag valde en medic, en artillerist och en snubbe som kunde sätta upp turrets. Väl in-game var allt det där som bortblåst, och jag hade fullt sjå att få koll på en av karaktärerna. För spelet är snabbt. Under mina dryga två speltimmar kämpade jag med att hålla bäringen, lära mig kontroller och hålla reda på de olika delmål som mitt lag var tvunget att uppfylla för att ta hem segern.

I huvudsak spelade vi en bana som heter Chapel, format efter Londons Whitechapel-område. Det är en smal historia, full av gränder och öppna områden, lätt att springa vilse i. Ena lagets mål var att reparera en pansarbil, för att sedan eskortera den längs gatorna och sedan smälla av ett par emp-laddningar. Motståndarnas mål var de motsatta, och dessa delmål gör att spelet i spelet triggar tävlingsnerverna. Varje delseger känns just som en sådan, och resan blir lika mycket värd som målet.

Riktigt så här snyggt är det förstås inte.

Ett annat kul grepp är att alla spelare kan göra allt, men vissa gör det bättre. Således kan alla hjälpa en sårad allierad till fötterna, men det tar tid. En medic kan dra fram defibrillatorn och få upp personen i ett kick. Samarbete och kommunikation är, åter igen, vitalt.

Free-to-play-konceptet kan göra att många spelare drar öronen åt sig. Det var vid en första sittning svårt att få grepp om avancemangsmöjligheter och vad betalmodellen innebär, men utvecklarna insisterar att det handlar mer om Team Fortress eller Dotas upplägg än något annat. Du ska kunna spela dig till utrustning såväl som betala för den.

Sorry! Citerade fel person. Ville bara påpeka att jämföra det med Dota och säga P2W i samma mening är helt fel. Men ja, om man kan köpa saker som ger en fördelar i spelet så är det verkligen P2W och inget jag kommer ens titta på trots att jag varit lite... 27/03 Det finns bra många fler mercs. De ska komma tillbaka under betans gång vad jag förstått det. Vet inte varför de faktiskt är borta nu. Men det var säkert ett tjuogotal tidigare iaf. Hypen för ETQW kom väl till stor del av att Splash Damage tidigare gjor... 27/03 Spelade betan och tyckte mest det var en kopia på Brink. Varför... VARFÖR! VARFÖR KÖPTE JAG BRINK!! Iallafall.. jag tyckte inte det var roligt. 27/03 Du läste inte hela hans kommentar antar jag? Att kunna köpa bättre vapen och skor som gör att ens gubbes fotsteg låter mindre är P2W. Speciellt då någon som köpt allt detta antagligen är 10 gånger bättre än de som inte lägger pengar. 27/03 Kommer ihåg BF2 tiden och hur Quake wars skulle vara frälsningen enligt många och även Paul Wedgwood själv. Eftersom DICE redan då börjat strunta helt i sin community och klan-scen. Det var en enorm hype kring ETQW och många löften från Paul om att vara... 27/03 Är det som Dota 2 så är det allt annat än pay2win då du bara kan köpa kosmetiska saker till dina hjältar, inget som ger dig fördelar rent spelmässigt. 27/03 Det är upp till var och en att tycka och sen välja om verderbörande vill spela. Personligen gillar jag den här genren av old-school-spel. Enda jag inte gillar är F2P och hysterin med att levla upp för att få bättre vapen, skydd etc. För mig får det vara... 27/03 =) 27/03 Med andra ord P2W? 27/03 spelat tills ögonen blöder nu, kul som fan, men lite väl begränsat rent innehållsmässigt. Mercs är dyra, inte så förvånande, men det finns få att välja mellan även om man nu skulle lyckas låsa upp alla så det saknas variation. Kan inte säga att jag gill... 27/03
Skicka en rättelse