Dean Hall tackar för sig och låter Arma-skaparna färdigställa zombiesimulatorn.

Redan i slutet av februari stod det klart att Dean Hall, skaparen bakom den populära #Arma II-modden Dayz, skulle lämna #Bohemia Interactive i slutet av året. Hans roll har de senaste åren varit att leda utvecklingen av den fristående versionen av spelet men nu vill han starta en egen studio "i jakten på det perfekta multiplayerspelet".

Då sades det att avskedet skulle ske i samband med att utvecklingen nådde beta, något som dock har skjutits fram till nästa år. Eftersom Hall kommer från Nya Zeeland, och den nya studion kommer att vara belägen där, lär han dock inte kunnat flytta fram hemflytten ytterligare. Istället söker han folk att anställa.

Lol @ alla som klagar, orkar inte säga emot någon av er, men ni verkar ha noll koll på saker o ting. Sen förstår jag inte var folk får att spelet varit ute i 2 år, det släpptes 16 December 2013. DayZ finns lätt på min Top 10 lista, när det kommer till... 16/12 Jag köpte det för ett år sedan, för ca 200 Sek, Har 240+ timmar i det. För mig har det varit ett av de absolut bästa spelköpen jag gjort, även om det inte är färdigt än så tycker jag det har fungerat bra länge. Känns som ett av få spel som man får lira... 14/12 Det handlar om att man som offentlig person blir utpekad för allt man gör, speciellt då insyn i arbetet inte existerar, du vet inte vad som händer bakom kulisserna och varför man prioriterat vissa saker framför andra, ofta så vill du nog inte ens höra.... 11/12 Ändå har jag rätt. Hall kan inte avsluta projekt innan hans adhd-personlighet vill göra något annat. "Planlagd release", ja du den har vi hört nåt tiotal gånger nu. Det första "definitiva" releasedatumet var i december 2012. Vad som är utveckling kan... 10/12 Jag tycker att det är bra att dean hall lämnar projektet. Han är oförtjänt av sin "guru" status, känns som han mer var ute efter att göra någon jävla "camper simulator" där man ska joxa runt i skogen och fiska. Breaking point är en mer sann efterföljare... 10/12 Klassiska dilemmat med den otröstliga konsumenten, alla spelutvecklare ses som helt värdelösa av minst en person. DayZ är en succe som fortfarande är högt upp på listan av spelade spel på steam. Även fortfarande i utveckling och har en planlagd release.... 10/12 Det är intressant att personer som Dean Hall och Markus Persson höjs upp till skyarna efter att ha lyckats skapa en fluga en gång. Personligen tror jag inte att någon av de två kommer skapa något spel igen som ens blir någorlunda framgångsrikt. 10/12 Dean "kan inte slutföra någonting" Hall kommer aldrig att kunna driva en framgångsrik spelstudio. - Måste bli klar till jul (2012)... ooooh titta en bergstopp! 10/12 Det är därför man ALDRIG ska försöka "spela med polarna". Det är lönlöst. 09/12 Fast PVP är ju det tråkiga med Dayz, exakt alla försöker döda en så fort de ser en. Svintråkigt. 09/12
Skicka en rättelse