Jakten på högre fps upphör aldrig, men tack vare tekniker som Nvidias DLSS behöver vi inte enbart förlita oss på rå GPU-styrka för att få en upplevelse med bra flyt, utan att offra alltför mycket bildkvalitet. Tekniken måste dock i dagsläget implementeras individuellt för varje spel, och sist på tur är F1 2020 från Codemasters (läs Tomas recension här).

Om Nvidias egna prestandamätningar går att lita på så ska man med maxinställningar i 4K-upplösning kunna gå från 39 till 62 i genomsnitts-fps (59 % högre) med ett RTX 2060 Super, och till och med ett vanligt RTX 2060 mäktar med 55 fps. I takt med att upplösningen sjunker så blir förbättringarna med DLSS mindre dramatiska, men att gå från 116 till 141 i genomsnitts-fps (21 % högre) i 1080p med ett 2060 super är inte fy skam det heller.

DLSS-tekniken förlitar sig på Tensorkärnorna hos Nvidias RTX-kort för att skala upp bilden med hjälp av ett neuralt nätverk som med maskininlärning tränats med extremt högupplösta och väldigt lågupplösta bilder från spel. På så sätt kan det neurala nätverket göra väldigt kvalificerade gissningar angående hur din 1440p-bild skulle se ut om den var i 4K, väldigt förenklat uttryckt.