Förväntningarna på Avowed präglas av en del skepsis, men utvecklarna går åtminstone från klarhet till klarhet när de pratar om sina designfilosofier för spelet. Berto Ritger har till exempel sagt att kärnan i rollspel är det innehåll som går att missa, och nu kommer han med ytterligare ett uttalande som får oss att kollektivt nicka instämmande.

Till Gamesradar hade han följande att säga:

Jag tror att nästan alla, om inte alla, uppdrag i spelet har fler än ett sätt att starta det. Man kan göra saker i fel ordning och plocka upp föremål och ge dem till personer som vill ha dem, eller döda en karaktär eller nåt. Alltså, man kan spela saker i fel ordning.

Man kan tackla en dungeon eller vice versa från en annan riktning än man vanligtvis hade. Och vi vill att man ska kunna göra just det baserat på hur man naturligt gör framsteg i världen.

Avowed släpps den 18 februari på Xbox Series X/S och pc, och ni läser FZ:s förhandstitt här.