I en del spel – rollspel, inte minst – är det omöjligt att se allt under en genomspelning. Olika beslut ger olika ringar på vattnet. Något som kan ge alla "completionists" mardrömmar, men något som gör rollspel speciella. Berto Ritger, som är region director och senior area designer för Avowed, menar att det är en grogrund för personliga genomspelningar och meningsfulla omspelningar.

Ritger antyder för Gamesradar+ att detta också kommer gälla Avowed.

Jag tycker att kärnan i rollspel och det som gör dem speciella, ärligt talat, är innehåll som går att missa och det gör upplevelsen så mycket mer personlig utifrån hur du spelar spelet.

Att du och en kompis har totalt olika upplevelser av samma spel öppnar upp för intressanta diskussioner, tillägger Ritger. Vissa rollspel gör detta mer eller mindre. Baldur's Gate 3, till exempel, har satt en guldstandard för hur spelet formas efter besluten du som spelare tar.

Vi får se exakt hur formbart Avowed blir, men att det finns i teamets medvetande är tydligt. Joakim Kilman provspelade Obsidians kommande rollspel i veckan och är försiktigt optimistisk.