Svenskutvecklade #Mirror's Edge må ha varit en hit hos spelkritiker, men nu tar #Electronic Arts-chefen Frank Gibeau bladet från munnen i en nypublicerad intervju och hävdar att titeln "inte höll måttet".

- Förstapersons-parkour över byggnader är kul, men i ärlighetens namn höll inte Mirror's Edges utförande måttet, säger den ovanligt frispråkige EA-chefen.

- Vad jag lärde mig från Mirror's Edge är att du måste leverera, du måste spendera mer tid på ett spel för att säkerställa att det är finslipat och du behöver djupet och kontinuiteten hos ett online-spel. Det fanns problem med inlärningskurvan, svårighetsgraden, narrativet och sen fanns inget flerspelarläge heller. Den viktigaste lärdomen för oss var att ifall du ska vara modig med ett sådant koncept så måste du ta det så långt du kan i utvecklingen.

Men också #Dead Space fick smaka riset.

- Vi tjänade pengar på det, men det motsvarade inte förväntningarna. Det kändes som att vi hade ett varumärke som slog an och osade kvalité, men återigen så saknade det flerspelarlägen. Så när vi omarbetade Dead Space [för uppföljaren] så kikade vi på hur vi kan göra det till en bättre idé, hur gör vi handlingen mer spännande, hur bygger vi Isaac som karaktär och hur gör ska vi kunna göra det här spelet till en succé online.

Att döma av EA-chefens uttalande kan vi vänta oss flerspelarlägen i de flesta av utgivarens titlar i framtiden - om ett spel inte är online motsvarar det uppenbarligen inte förväntningarna.

FZ tyckte Mirror's Edge var värt tre av fem
FZ tyckte Dead Space var värt fyra av fem

FZ har ännu inte recenserat Dead Space 2, men vår förhandstitt luktar hajp och en snabb titt in i spåkulan säger tre av fem, med eventuellt minus för påprackat flerspelarläge.

Mirrors Edge är ett av få spel som jag spelat igenom mer än fem gånger, och jag tvekar inte att utnämna det till ett av de bästa spelen jag äger (till både PC och PS3...) Men EA har ju aldrig vart känt för att ha något perspektiv på andra saker än det... 11/12 Mirror's Edge kan vara ett av de vackraste spelen som gjorts med sin grafik och sin känsla för att verkligen vara personen som springer och hoppar runt. Hoppas bara de tar och gör en tvåa som kan bli ännu bättre. 01/12 Saknar inget flerspelarläge i varken ME eller DS. Förstår inte hur karln tänker när han vill proppa in det i alla titlar. :S ME med multiplayer... Hur skulle det egentligen vara. Deathmatch? Co-op? Inget känns som om det skulle funka. Och ni som klagar... 01/12 Jag kan inte riktigt komma på vilket ställe det är och jag hade inga problem när jag spelade det. Men sånt drabbar inte alltid alla, jag kanske hade tur. Det är fint att man glömmer bort de saker man säkert störde sig på när man spelade spelet. Jag har... 30/11 Mirror's Edge var ju en av dom intressantaste titlar EA släppt på länge... Var ett väldigt kul spel! Spelar det fortfarande då och då. Dead Space var också ett trevligt spel, betydligt ett av dom bättre survival horror spelen som gjorts. Mycket som gjor... 30/11 Mirrors Edge var verkligen ett stilbildande spel , just miljöerna och hur de såg ut var verkligen nytt o fräsht , det var skitkul i början att spela tills man kom till de ställen där det var bara ren trial o error för att komma vidare. Då tröttnade jag... 30/11 Mirror's edge är ju underbart, jag vill ha ett till :( 30/11 ni som säger att dead space är ospelbart för att det är på pc har ganska fel för om det bara är att siktet inte rör sig perfekt viket gör en ganska bra skräk efeckt så finss det en fix för detta :P annarss så kan ju bara slå av v-sync som suger :P 30/11 mirror = fanastikt spel och saknar ike ette flerspels läge samma sak med dead. 30/11 Personligen älskar jag Mirror's Edge 30/11
Skicka en rättelse