Svenskutvecklade #Mirror's Edge må ha varit en hit hos spelkritiker, men nu tar #Electronic Arts-chefen Frank Gibeau bladet från munnen i en nypublicerad intervju och hävdar att titeln "inte höll måttet".

- Förstapersons-parkour över byggnader är kul, men i ärlighetens namn höll inte Mirror's Edges utförande måttet, säger den ovanligt frispråkige EA-chefen.

- Vad jag lärde mig från Mirror's Edge är att du måste leverera, du måste spendera mer tid på ett spel för att säkerställa att det är finslipat och du behöver djupet och kontinuiteten hos ett online-spel. Det fanns problem med inlärningskurvan, svårighetsgraden, narrativet och sen fanns inget flerspelarläge heller. Den viktigaste lärdomen för oss var att ifall du ska vara modig med ett sådant koncept så måste du ta det så långt du kan i utvecklingen.

Men också #Dead Space fick smaka riset.

- Vi tjänade pengar på det, men det motsvarade inte förväntningarna. Det kändes som att vi hade ett varumärke som slog an och osade kvalité, men återigen så saknade det flerspelarlägen. Så när vi omarbetade Dead Space [för uppföljaren] så kikade vi på hur vi kan göra det till en bättre idé, hur gör vi handlingen mer spännande, hur bygger vi Isaac som karaktär och hur gör ska vi kunna göra det här spelet till en succé online.

Att döma av EA-chefens uttalande kan vi vänta oss flerspelarlägen i de flesta av utgivarens titlar i framtiden - om ett spel inte är online motsvarar det uppenbarligen inte förväntningarna.

FZ tyckte Mirror's Edge var värt tre av fem
FZ tyckte Dead Space var värt fyra av fem

FZ har ännu inte recenserat Dead Space 2, men vår förhandstitt luktar hajp och en snabb titt in i spåkulan säger tre av fem, med eventuellt minus för påprackat flerspelarläge.