Tvärtemot vad tidigare rykten har sagt står det nu klart att Oblivion-motorn inte kommer att användas i det kommande Skyrim.

Igår bjöd vi på utannonseringen av #The Elder Scrolls V: Skyrim och spelets första teaser. Idag kan vi bekräfta att spelet kommer att drivas av en ny spelmotor.

Tillkännagivandet kommer från Nick Breckon, community manager på Bethesda. Vi är lika glada som överraskade, eftersom envisa rykten hela tiden hävdat att spelet ska nyttja samma motor som #The Elder Scrolls IV: Oblivion och #Fallout 3. Givetvis var den ruskigt kompetent när det gällde storslagna naturvyer, men när det kom till att porträttera människor blev det - för att vara lite finkänslig - mindre lyckat.

Den första trailern har du här:

[video=6670]

Eftersom ZeniMax, företaget som äger Bethesda, också har lagt vantarna på id Software har det spekulerats i att spelmotorn som driver det kommande #Rage också kommer att användas för att göra Skyrim till det vackraste rollspelet i mannaminne. Men de uppgifterna stämmer inte, Bethesda säger att en helt ny motor driver Skyrim.

Oblivion ser bra ut och modcommunityn har gjort allt ännu snyggare, men just ansikten och animationer är motorn inte särskilt bra på. 06/01 *Gnuggar ögonen och kollar en gång till. Du är liksom mästare så jag får tro dig men min ögon måste vara fästa i pannbenet eller något för jag är fortfarande helt förvånad över Oblivions grafik. Eller.... Så har jag The Elder Scrolls IV: Oblivion "Year... 06/01 Animationerna är rätt dåliga och ansiktena är asfula. Det märks verkligen att spelmotorn har många år bakom sig, för det är exakt samma problem i Fallout 3 och New Vegas. Motorn kan inte hantera ansikten bra, helt enkelt. 06/01 fruktansvärt fanboyigt, tror du är för lost i spelet för att kunna kommentera ens :P 06/01 Grafiskt sett så stod jag upp utan att använda benen. Det var väl 5 år sen Oblivion kom? Grafiken hoppas jag inte blir allt för annorlunda än Oblivion för den var sjukt bra gjord. Det där att alla säger att den har svårt att porträttera karaktärer. WHAT... 06/01 Det enda konsollen förstörde för Oblivion är användargränsnittet som knappast kan kallas optimalt för mus och tangentbord. Resten förstördes för att spelmarknaden har blivit mainstream, det är inte längre bara spelnördar som spelar spel, men allt möjlig... 28/12 Förutom det grovt förenklade... allt. Jämför Morrowind (skrivet för PC, portat till konsoll) med Oblivion (skrivet för båda) så ser du själv. 27/12 oblivion fanns ju också till konsoler och det förstörde inte spelet på pc.. tycker iaf inte jag ;) 27/12 Var det bara jag som reagerade på att det var vår egen svenska Max von Sydow som var speakerröst i trailern? 18/12 Det är givet, det är nummer ett på nåt folk klagat på och borde vara nåt som är högt på deras lista att fixa nu när dom ändå förnyar sig. men man vet ju aldrig. 14/12
Skicka en rättelse