Samma gamla Boston sett ur ett bredare men fulare perspektiv. Fallout 4 är klart värt att återuppleva med Vive, tycker FZ:s testare.

Bethseda är ett av få större spelföretag som bestämt sig för att ge virtual reality en riktig chans. Man gör det genom att släppa VR-versioner av flera av sina äldre spel: Skyrim för PSVR, Doom för PSVR och HTC Vive, och nu Fallout 4 för Vive.

Fallout 4 VR är inte ett teknikdemo eller en begränsad upplevelse. På gott och ont så får du hela spelet Fallout 4, fast klätt i virtual reality-kostym. Något som saknas är de DLC som hittills släppts samt mod-stöd. Medan jag lätt kan tänka mig att DLC kommer släppas senare så tvivlar jag starkt på att det blir något mod-stöd.

Jag kommer inte gå in så mycket på hur spelet Fallout 4 är utan det kan ni istället läsa den excellenta recensionen. Fokus i denna artikel är istället på vad VR egentligen betyder för spelet.

Bethesda har knölat in hela Fallout 4 i VR-förpackning.

Att spelet är två år gammalt är egentligen inte ett problem när det kommer till VR, tvärtom. Att rendera ett spel i virtual reality kräver mer än att visa det på en skärm och därför kan jag tänka mig att äldre spel är enklare att göra om i VR. Men även i VR märks att grafiken kanske inte längre är på topp. Det hjälper inte heller att bildkvalitén försämras ytterligare av Vive-headsetet.

Ett problem många spel har i VR är hur du ska kunna röra dig utan att må dåligt. Bethseda ger dig två val: antingen via små ”hopp” eller genom att du rör dig som i ett vanligt FPS-spel. För att minimera risken för att du ska må illa har man implementerat en sorts ”tunnel vision” som gör att det svartnar runt om och att du har ett smalare synfält när du går framåt. Jag har tyvärr ganska lätt att må illa men även om det kändes efter ett tag så fungerade det förvånansvärt bra för mig. I slutändan föredrog jag ändå att ”hoppa” mig fram. Men teleporteringen skapar istället andra problem, till exempel att det är lätt hänt att råka hoppa upp på ett bord istället för bredvid det.

Pip-Boy är mer inaktiv än interaktiv, tyvärr.

Pip-Boy sitter nu på din arm och allt du behöver göra är att lyfta armen så förstoras den och du kan bläddra dig igenom alla menyer. Tyvärr så kan du inte trycka direkt på skärmen utan all interaktion sker via knapparna på handkontrollen. Det är något som för övrigt gäller för andra delar av spelet också. Att öppna en dörr kräver ett tryck på track-pad på handkontrollen istället för att du öppnar den med handen.

Du skjuter och slåss som förväntat genom att peka och/eller svinga ditt vapen mot en fiende. Jag kan inte direkt påstå att det är enkelt att sikta och träffa rätt med alla vapen men du lär dig ganska snabbt.

Hur känns det då att spela Fallout 4 VR? Glöm för en sekund alla problem som uppstår när vanliga spel konverteras till VR. När det kommer till kritan så är det ändå en häftig upplevelse att spela Fallout 4 så. Jag kunde inte låta bli att titta runt hela tiden och ta in upplevelsen att faktiskt känna att jag går runt i ett förstört Boston. Varje gång jag gick in i ett hus tittade jag runt hörnen efter farliga djur. En attack av stora råttor mot mig och hunden Dogmeat fick min hjärtrytm att gå i taket eftersom jag inte var beredd. Och trots att jag spelade flera timmar i taget så kände jag mig aldrig lika trött som jag annars brukar bli av VR-spel.

Fallout 4 VR är definitivt inte perfekt. Grafiken kunde vara bättre, en del av interaktionen i spelet är inte riktigt anpassad för VR och det är lite svagt att spelet inte kommer med all DLC. Alla dessa problem bleknar dock när jag vandrar fram i månens sken med Dogmeat bredvid mig, Bing Crosby i lurarna och bara njuter av naturen.

Det enda jag kan tänka på då är hur häftigt nästa VR-spel från Bethseda kan bli om de redan från början förbereder spelet för VR. Till dess är Fallout 4 VR trots sina brister ett av de bättre VR-spelen du kan köpa, väl värt om du har en HTC Vive och inte spelat det tidigare.

Håller med dig fullständigt @KoP: Det är svårt att anpassa spel som försöks att anpassa till VR i efterhand. Det finns många upplevelser som är häftiga till VR, men måste nog säga att spelen skall ha VR i åtanke innan de görs för att det ska bli bra. 15/01 Det som gör det värt besväret är den berömda närvarokänslan. I introsekvensen när man skall in i valvet - jag hukade mig ner när vi stod på plattan för att sänkas ner och man sag atombombsbrisaden på avstånd och tryckvågen som närmade sig. Sedan i först... 12/01 Gå till en optiker o be dem mäta din pupilldistans. 09/01 tycker vr-versionen av Fallout 4 är enastående. Det ger en oerhörd inlevelse att traska omkring i Fallout-världen i virtual reality. Jag är redan uppe i ca 30 timmar i spelet, värt varenda krona 03/01 Tycker det kan vara svårt att hitta de bra spelen i VR när det finns så många indie-titlar så man tackar för en recension! 30/12 @ulrik.borg: Ah jag förstår. Instämmer angående upplösningen, tycker själv att det är synd att den är så låg. Men lyckas för det mesta att inte tänka på det. Innan jag fick till idp så tänkte jag mer på det dock, men som sagt borde ju inte göra så stor... 27/12 Jotack, har försökt, men jag har nog ett abnormt huvud(?), verkar ha lägre idp än Vive tillåter. Inte för att det gör så mycket, min hjärna struntar i stort sett i vänster öga, så i princip har jag bara den ena displayen (så jag tycker ju upplösningen... 26/12 @ulrik.borg: Angående ipd, så mät exakt hur långt du har mellan pupillerna. Fick aldrig till det själv genom att gå på känsla. 26/12 Blev snabbt asjobbigt att stå upp, märks att jag mest spelat "sitta ner" PSVR. Gissar det är en vanesak att "lära sig" att röra på sig lite hela tiden. Jag står annars upp hela dagarna på jobbet så det borde inte störa mig. Men att DLC:erna saknas stör... 26/12 Hade gärna sett att det var annan rendering för vr versionen, att titta in i en buske i fallout vr får hela skallen att snurra tack vare urdålig AA vilket det iofs är i vanliga FO4 också, hemsk AA men där har man iaf lite grafik inställningar att leka... 25/12
Skicka en rättelse