Asherons Call är det fjärde stora spelet i online-rollspel genren. Först kom Meridian 59, och sedan de två stora spelen UO (Ultima Online)
och EQ (EverQuest). Men är Asherons Call lika bra som UO eller EQ. Och är det ens samma sorts spel?
Läs FragZones Asherons Call recension för att se en jämförelse med de två tidigare gigantiska online-spelen EverQuest och Ultima Online.

Historien

Dereth, där Asherons Call utspelar sig, befolkades till en början av en ganska fridfull ras kallad The Empyreans. Dock så slutade Dereth
vara så fridfullt när Asheron, Empyreanerernas mäktigaste trollkarl gjorde ett ödesdigert misstag och öppnade portaler till andra världar.
Det började med att de ondskefulla Olthoi kom igenom och jagade bort Empyreanerna från Dereth. Sedan kom även människorna igenom samma
portaler, men blev snabbt förslavade av Olthoi som då tagit över hela Dereth. Men med hjälp av Elysa Strathelar och Thorsten Cragstone
lyckades människorna dock slå tillbaka mot Olthoi och nu finns de bara spridda på få ställen runt om i Dereth.

Din karaktär

De människorna som lever på Dereth har delat upp sig i tre olika folkslag. De krigiska Aluvians, de nobla Gharu'ndim och de fridsamma Sho. Alla har
olika utseende och lite olika färdigheter. När man startar en ny karaktär får man välja vilket folkslag man tillhör, om man är kvinna eller man, hur man ser ut och vilka kläder man bär. Sedan skall man sätta attribut som Fokus, Uthållighet, styrka etc. Efter det får man välja vilka färdigheter man skall kunna i spelets början. Vill man så finns det färdiga yrken att välja som sätter attribut och färdigheter om man inte orkar pilla med det själv.

Grafiken

För er som inte vet det ännu så är Asherons Call ett 3D spel som Everquest, och alltså inte toppvyn som i Ultima Online. Många älskar grafiken
och säger att det finns underbara landskap och miljöer. Tyvärr har jag själv inte hunnit spela så mycket så jag sett mycket av världen. Men av det har jag sett får jag säga att jag e smått besviken. Landskapen är stora och man slipper zoner som i Everquest, men miljön känns monoton och ganska tråkig. De flesta karaktärer och monster är uppbyggda på ett sätt som jag verkligen inte gillar. Man kan se hur armarna, kropp, ben är skilda delar och de hänger inte riktigt ihop. Att många monster även ser kantiga ut och verkar uppbyggda av klossar gör inte saken bättre.

Vyn

I Asherons Call ser man som standard sin karaktär från ett tredjepersons perspektiv. Detta kanske är effektivare för strider, men man förlorar mycket av känslan av att man spelar sin karaktär. Här saknar jag helt klart att det är standard med Everquests vy, där man ser världen från sin karaktärs ögon. Man har möjlighet att i AC se världen från sin karaktär, men det gör det svårare att överblicka strider, så få använder det.

Monstren och fiender

Precis som Everquest så slipper man möta PKs (player killers) på de vanliga servrarna. Det finns dock en PK server för alla som föredrar mänskliga motståndare framför datorstyrda. Själv saknar jag adrenalinkicken i Ultima Online när man kunde råka ut för ett bakhåll av PKs. Men det gjorde sig troligtvis bäst i en toppvy som i UO där det var lite lättare att komma undan. Om vi istället tittar närmare på de datorstyrda monstren så är det här jag tycker Asherons Call misslyckats mest.

Både Ultima Online och Everquest baserades på en vanligt förekommande fantasymiljö med orcher, drakar, jättar, ogres, dvärgar och vanliga djur. Detta kan möjligen verka fantasilöst, men fördelen är att man redan när man börjar spela vet mycket av historien bakom monstren. Man vet att Orcher inte är så starka, men istället organiserade, drakar är kloka och otroligt farliga. Spelar man ett spel som AC, EQ eller UO så gillar man troligtvis redan fantasymiljön i en viss mån, och då är det klart roligare att möta fiender man redan vet en del om. Många fiender man möter i AC saknar karaktär och är tecken på fantasilöshet hos programmerarna.

Det sociala

Här får man säga att Asherons Call lyckats klart bra. I AC finns inte bara möjligheten att starta grupper som i Everquest eller Ultima Online,
men istället ett avancerat system med följeslagare och ledare. Man kan nämligen ge sin lojalitet till någon som man då anser som ledare. Sedan när man själv blir tillräckligt duktig så kommer andra vilja ha en själv som ledare Detta kan skapa en enorm hierarki där det på toppen sitter en ensam kung. Det är en klart innovativ funktion, som kanske inte passar bra till spel som Everquest där det finns så många raser, men jag tror det passar utomordentligt till AC.

Rollspel eller inte?

Tittar man på riktiga rollspel så kan man låta sin karaktär göra nästan vad som helst eftersom det inte finns några bestämda regler. Detta är dock omöjligt i ett datorspel, men ett av kraven enligt mig, är att det skall vara möjligt att rollspela en icke stridisk karaktär. Detta gick i Ultima Online eftersom man där ökade varje enskild färdighet genom att använda den. På detta sättet kunde man välja att enbart träna upp färdigheter som alchemy, cooking, fishing, woodcutting, fletching etc. Många tycker kanske det är trist att spela en sådan karaktär, men en del vill, och det tillför mycket till spelet då man kan köpa varor tillverkade av andra spelare. Vad jag förstått finns det i en viss mån i Asherons Call, dock finns det väldigt få sådana färdigheter, och man kan inte som i Ultima Online hugga ved, skapa pilskaft, jaga fåglar för deras fjädrar, för att sedan kombinera dessa till en färdig pil.

Känslan

Känslan är kanske det allra viktigaste i ett sådant här spel. Hur bra det än är, så kvittar det om man inte kan leva sig in i sin karaktär. Tyvärr var det precis det här jag upplevde. Eftersom, som jag sagt innan, man ser sin egen karaktär från en tredjepersons vy så är det svårt att verkligen känna att man själv är på plats. Att monstren inte ser särskilt verkliga ut gör också att det hela känns tråkigt. En annan sak jag skarpt saknar från EverQuest är att när det väl blir natt så blir det mörkt. I EQ fick man verkligen planerar sina resor eller jakter efter tiden på dagen. Att hamna i en okänd zon när det var natt var inte roligt och man gick ofta vilse.

Vad jag också saknade i AC var befolkningen. Jag startade nya karaktärer i 4 byar, men såg inte skymten av några andra personer där. Det är möjligt de flesta samlas till några städer, men i både EQ och UO fanns det mycket folk i alla städer.

Slutord

Enkelt sagt: Vill man ha ett rollspel med bra känsla, skaffa Everquest (Ultima Online börjar tyvärr gå ifrån sina glansdagar). Asherons Call är snarare att gigantiskt online-actionspel. Vill man verkligen rollspela och försöka leva sig in i en karaktär man skapar så skulle jag hellre ha valt ett annat spel eller väntat på ett av de många som kommer. Dock är det många som spelar AC, runt 1500 på vissa servrar när det är som mest befolkat, så att säga att det är helt dåligt stämmer inte.

Skicka en rättelse