#Dice har kommit att bli synonyma med Battlefield, och vice versa, men nästa del i serien utvecklas inte på Södermalms-studion i Stockholm. #Battlefield Hardline kodas istället i San Fransisco, på #Visceral Games kontor i Electronic Arts jättekomplex i Redwood Shores. Att släppa ifrån sig varumärket till någon annan var inget lätt beslut enligt Dice-chefen Karl Magnus Troedsson.

– Det var självklart en stor sak. Vi har haft vår bebis i så många är och nu har den växit upp, första reaktionen var därför "vad är det som händer", säger Troedsson till Gameinformer.

Han menar också att förändringen från soldatliv till tjuv- och polisdito kändes märkligt till en början men så länge Battlefields grundpelare (enligt honom förstörelse, fordon, lagspel) står stadigt kan upplägget variera stort. Många skulle till exempel gärna se ett nytt spel som utspelar under Andra världskriget.

Enligt våra källor var Hardline från början inte tänkt som ett Battlefield-spel utan som något fristående, ett nytt varumärke.